NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY

Muzyczna podróż Oskarka - Kultura Bieszczad

Autor



Anna Czerwińska-Rydel
Więcej

Anna Czerwińska-Rydel, pisarka, z wykształcenia muzyk i pedagog, autorka licznych i nagradzanych książek dla dzieci i młodzieży o tematyce biograficznej historycznej, muzycznej i społecznej. 

Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Polskiej Sekcji IBBY. 

Kawaler Orderu Uśmiechu oraz członkini Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu.

Pomysłodawczyni i twórczyni serii biograficznych powieści dla dzieci i młodzieży o wielkich Polakach („Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie”, „Moja babcia kocha Chopina”, „W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”, „Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku”, „Mój brat czarodziej” – opowieść o Julianie Tuwimie, „Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, „Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, „Fotel czasu” opowieść o Aleksandrze Fredrze, „W podróży ze skrzypcami. Opowieść o Henryku Wieniawskim”, „Moc czekolady. Opowieść o Wedlach i fabryce czekolady”, „Słońcem na papierze” opowieść o Kornelu Makuszyńskim, „Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim”, „Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce”, „Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu”, „Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu”, „Pięć skarbów pod wielkim śniegiem. Opowieść o Wandzie Rutkiewicz”, „Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej”, „Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim”, „Gen i już. Opowieść o Stefanie Banachu”, „Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Chodowieckim”)

Współtwórczyni portalu Internetowego o Chopinie www.echopin.pl który powstał we współpracy z Ministerstwem Kultury i Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. 

Autorka Gdańskiej Trylogii dla dzieci (trzy opowieści biograficzne o J. Heweliuszu, G. Fahrenheicie i A. Schopenhauerze), na ten projekt Autorka otrzymała stypendium dla twórców Prezydenta Miasta Gdańska oraz Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego. 

Twórczyni „Trylogii Gdańskiej 2” – trzech opowieściach biograficznych o wielkich gdańszczankach – Elżbiecie Heweliusz, Konstancji Czirenberg i Johannie Schopenhauer. Na ten projekt autorka otrzymała stypendium twórcze Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego.

Na podstawie jej książki „Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita” powstał spektakl dla dzieci w reż. Michała Derlatki, którego premiera odbyła się w 2013 roku w Teatrze Miniatura. Inscenizacja jest nowatorskim połączeniem teatru i laboratorium badawczego, co pozwala w większym stopniu rozbudzić wyobraźnię dzieci i zafascynować je eksperymentami naukowymi.

Autorka serii książek o Gdańskich Parkach wydawanych przez Muzeum Gdańska. Do tej pory ukazały się: „Opowieści Wielkiej Alei” oraz „Opowieści Parku Oliwskiego”, w przygotowaniu „Opowieści Parku Oruńskiego”.

Autorka książek popularno-naukowych dla najmłodszych. W tej serii dotychczas ukazało się: „Kłap! Co w zębach zgrzyta”, „Mniam! Co w brzuchu burczy”. W przygotowaniu książka o mózgu. 

Autorka za publikacje w roku 2011 otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną w kategorii Kreacje, a za książki wydane w roku 2012 otrzymała nagrodę Sztorm Roku w kategorii Literatura oraz dwukrotnie została nominowana do nagrody Splendor Gedanensis – za rok 2012 i za rok 2013. 

W roku 2013, 2018 oraz 2022 roku autorka otrzymała literackie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Anna Czerwińska-Rydel w swoich książkach i opowiadaniach pisze o ludziach z pasją, problemach dzieci, rodzinie, samotności, potrzebie bliskości, zrozumienia, miłości, a przede wszystkim o muzyce. Współpracuje ze znakomitymi ilustratorami (Józef Wilkoń, Dorota Łoskot-Cichocka, Anna Sędziwy, Ewa Poklewska-Koziełło, Agnieszka Żelewska, Marta Ignerska, Monika Hanulak, Kasia Bogucka, Zuzanna Orlińska, Artur Nowicki i wielu innych) oraz z wieloma wydawnictwami (Wydawnictwo Muchomor, Akapit-Press, Wytwórnia, Literatura, Debit, Buka, Wydawnictwo Harmonia i in.)

Jej książki otrzymały prestiżowe nagrody:

Tajemnica Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2007

W szarym habicie i czarnym kapturze 

  • wyróżnienie w kategorii proza dla dzieci Costerina 2009

Sekretnik Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2010

Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie 

  • Feniks 2011, Nagroda Wydawców Katolickich

Moja babcia kocha Chopina 

  • wyróżnienie Feniks 2011

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem 

  • nagroda Książka Roku IBBY 2011 w kategorii ilustracje
  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”

Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita

  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • wyróżnienie Książka Roku IBBY 2012 w kategorii literackiej

Wszystko gra

  • I nagroda Bologna Ragazzi Award w kategorii „Non Fiction”
  • Wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • Srebrna nagroda w konkursie European Design Awards 2012 w kategorii Book and Editorial illustration.
  • nagroda Książka Roku IBBY 2012 w kategorii ilustracje
  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Honorową Listę IBBY
  • nominacja do nagrody Deutscher Jugendliteraturpreis 2014

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku

  • nagroda Książka Zimy 2012/2013
  • wyróżnienie w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2013.
  • Książka Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

 

Jak rumianek

  • II nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2013

Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim

  • Nominacja do nagrody Książka Roku IBBY 2013 w kategorii literackiej

Fotel czasu

  • Nominacja do Nagrody Literackiej Miasta Stołecznego Warszawy 2013

Lustra Johanny

  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2016.
  • Książka Lustra Johanny została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

Zdobyć Koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce

  • III nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2016

Audiobooki: 

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki.

W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki. 

Anna Czerwińska-Rydel na stałe mieszka w Gdańsku. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i studentami prowadząc zajęcia muzyczne, pedagogiczne oraz terapeutyczne.

www.annaczerwinskarydel.com

 

Książki i audiobooki

1. Tajemnica Matyldy, il. Agnieszka Gruda, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2007 

2. Gwiazdka, il. Mieczysław Wróbel, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008

3. Marzenie Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009

4. W szarym habicie i czarnym kapturze, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009 

5. Sekretnik Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2010 

6. Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, il. Józef Wilkoń, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Bernardinum 2010 

7. Moja babcia kocha Chopina, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010 

8. Tajemnicze dźwięki, il. Zuzia Orlińska, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2011

9. Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

10. W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor/Wydawnictwo Bernardinum, Warszawa-Pelplin 2011

11. Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011 

12. Ciepło-zimno, zagadka Daniela Gabriela Fahrenheita, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, czyta Anna Dymna, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

13. Co tu jest grane?, il. Kasia Bogucka, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012

14. Życie pod psem według Artura Schopenhauera, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2012

AUDIOBOOK Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku, czyta Henryk Talar, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2012

15. Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

16. Jak rumianek, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012

17. Mój brat czarodziej, oprac. graf. Dorota Nowacka, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2013

18. Szczecin. Przewodnik dla dzieci, il. Katarzyna Bogucka, Wydawnictwo Fundacja Artmosphere, Szczecin 2013

19. Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, Wydawnictwo Debit - Bielsko-Biała, Wydawnictwo Atut – Wrocław, 2013

20. Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2013

21. Fotel czasu. Historia Aleksandra Fredry, il. Dorota Łoskot-Cichocka, oprac. graficzne Dorota Nowacka, Wydawnictwo Fundacji Rodu Szeptyckich, Warszawa 2013

22. Karolinka i Kociewska grappa. Przewodnik kulinarny po Kociewiu dla dzieci. 

23. Moc czekolady. Opowieść o Wedlach, oprac. graf. Poważne Studio, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

24. W podróży ze skrzypcami. Przygody Henryka Wieniawskiego, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura – Łódź, Towarzystwo im. H. Wieniawskiego – Poznań, 2014

25. Słońcem na papierze. Opowieść o Kornelu Makuszyńskim, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2014

26. Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim, il. Jan Bajtlik, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

AUDIOBOOK Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita, czyta Adam Ferency, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2014

27. Moje prawa ważna sprawa, il. Kasia Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2014

28. Teoria Pana Alberta, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2014

29. Którędy do gwiazd. Opowieść o Elżbiecie Heweliusz, pierwszej kobiecie astronom, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

30. Bałtycka Syrena. Opowieść o Konstancji Czirenberg, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

31. Lustra Johanny. Opowieść o Johannie Schopenhauer, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2015

AUDIOBOOK Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2015

32. Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2016

33. Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016

34. Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016

35. Co słychać?, il. Monika Hanulak, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2016

36. Wielki Karol i Mały Lolek, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

37. Planety Pana Mikołaja, il. Katarzyna Bajerowicz, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

38. Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Mikołaju Chodowieckimil. Emilia Pyza, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016.

39. Pięć skarbów pod wielkim śniegiem, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2017

40. Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

41. Medal za uśmiech, czyli dzieci mają głos, il. Katarzyna Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

42. Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim, il. Magdalena Pilch, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

AUDIOBOOK Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, czyta Andrzej Chyra, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2018

43. Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, il. Marcin Minor, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2020

44. Kłap! Co w zębach zgrzyta?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2020

AUDIOBOOK Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, czyta Małgorzata Kożuchowska, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2020

45. Opowieści Wielkiej Alei, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2020

46. Mniam! Co w brzuchu burczy?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2021

47. Opowieści Parku Oliwskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2021

48. Jabłko Newtona, il. Agata Kopff, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2022

49. Zagraj to, Fryderyku, il. Aleksandra Krzanowska, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2023

W druku:

50. Wiem co w głowie siedzi, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2023

51. Opowieści Parku Oruńskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2023

 

Tłumaczenia i wydania zagraniczne

Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011

Książka przetłumaczona na język portugalski, hiszpański, węgierski, niemiecki, francuski, koreański, chiński i wydana w Brazylii, Hiszpanii, Francji, Korei, Chinach, Niemczech i na Węgrzech.

 

Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

Książka przetłumaczona na język czeski, wydana w Czechach. 

 

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

Książka przetłumaczona na język chiński, wydana na Tajwanie.

 

 

 

 

 


Lektor



Rafał Szałajko
Więcej
Aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Nagrodzony na Festiwalu Szkół Teatralnych. Związany z takimi wrocławskimi teatrami jak: Teatr Polski, Współczesny, K2, gdzie grał w spektaklach J. Jarockiego, M. Englerta, czy P. Miśkiewicza. W swoim dorobku ma współprace z krakowskim Teatrem STU i scenami warszawskimi: Teatrem Kamienica i Teatrem Capitol. Znany m.in. z seriali takich jak: "Leśniczówka", "Ojciec Mateusz", "Pierwsza Miłość", "Diagnoza", "Belfer", a także z produkcji filmowych: "Porady na zdrady", "Pitbull. Ostatni Pies", "Planeta Singli" "Autsajder", "Żurek". Najmłodsi doskonale znają go z produkcji telewizyjnej "Domisie" w TVP ABC.

Anna Czerwińska-Rydel, pisarka, z wykształcenia muzyk i pedagog, autorka licznych i nagradzanych książek dla dzieci i młodzieży o tematyce biograficznej historycznej, muzycznej i społecznej. 

Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Polskiej Sekcji IBBY. 

Kawaler Orderu Uśmiechu oraz członkini Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu.

Pomysłodawczyni i twórczyni serii biograficznych powieści dla dzieci i młodzieży o wielkich Polakach („Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie”, „Moja babcia kocha Chopina”, „W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”, „Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku”, „Mój brat czarodziej” – opowieść o Julianie Tuwimie, „Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, „Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, „Fotel czasu” opowieść o Aleksandrze Fredrze, „W podróży ze skrzypcami. Opowieść o Henryku Wieniawskim”, „Moc czekolady. Opowieść o Wedlach i fabryce czekolady”, „Słońcem na papierze” opowieść o Kornelu Makuszyńskim, „Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim”, „Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce”, „Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu”, „Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu”, „Pięć skarbów pod wielkim śniegiem. Opowieść o Wandzie Rutkiewicz”, „Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej”, „Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim”, „Gen i już. Opowieść o Stefanie Banachu”, „Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Chodowieckim”)

Współtwórczyni portalu Internetowego o Chopinie www.echopin.pl który powstał we współpracy z Ministerstwem Kultury i Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. 

Autorka Gdańskiej Trylogii dla dzieci (trzy opowieści biograficzne o J. Heweliuszu, G. Fahrenheicie i A. Schopenhauerze), na ten projekt Autorka otrzymała stypendium dla twórców Prezydenta Miasta Gdańska oraz Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego. 

Twórczyni „Trylogii Gdańskiej 2” – trzech opowieściach biograficznych o wielkich gdańszczankach – Elżbiecie Heweliusz, Konstancji Czirenberg i Johannie Schopenhauer. Na ten projekt autorka otrzymała stypendium twórcze Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego.

Na podstawie jej książki „Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita” powstał spektakl dla dzieci w reż. Michała Derlatki, którego premiera odbyła się w 2013 roku w Teatrze Miniatura. Inscenizacja jest nowatorskim połączeniem teatru i laboratorium badawczego, co pozwala w większym stopniu rozbudzić wyobraźnię dzieci i zafascynować je eksperymentami naukowymi.

Autorka serii książek o Gdańskich Parkach wydawanych przez Muzeum Gdańska. Do tej pory ukazały się: „Opowieści Wielkiej Alei” oraz „Opowieści Parku Oliwskiego”, w przygotowaniu „Opowieści Parku Oruńskiego”.

Autorka książek popularno-naukowych dla najmłodszych. W tej serii dotychczas ukazało się: „Kłap! Co w zębach zgrzyta”, „Mniam! Co w brzuchu burczy”. W przygotowaniu książka o mózgu. 

Autorka za publikacje w roku 2011 otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną w kategorii Kreacje, a za książki wydane w roku 2012 otrzymała nagrodę Sztorm Roku w kategorii Literatura oraz dwukrotnie została nominowana do nagrody Splendor Gedanensis – za rok 2012 i za rok 2013. 

W roku 2013, 2018 oraz 2022 roku autorka otrzymała literackie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Anna Czerwińska-Rydel w swoich książkach i opowiadaniach pisze o ludziach z pasją, problemach dzieci, rodzinie, samotności, potrzebie bliskości, zrozumienia, miłości, a przede wszystkim o muzyce. Współpracuje ze znakomitymi ilustratorami (Józef Wilkoń, Dorota Łoskot-Cichocka, Anna Sędziwy, Ewa Poklewska-Koziełło, Agnieszka Żelewska, Marta Ignerska, Monika Hanulak, Kasia Bogucka, Zuzanna Orlińska, Artur Nowicki i wielu innych) oraz z wieloma wydawnictwami (Wydawnictwo Muchomor, Akapit-Press, Wytwórnia, Literatura, Debit, Buka, Wydawnictwo Harmonia i in.)

Jej książki otrzymały prestiżowe nagrody:

Tajemnica Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2007

W szarym habicie i czarnym kapturze 

  • wyróżnienie w kategorii proza dla dzieci Costerina 2009

Sekretnik Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2010

Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie 

  • Feniks 2011, Nagroda Wydawców Katolickich

Moja babcia kocha Chopina 

  • wyróżnienie Feniks 2011

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem 

  • nagroda Książka Roku IBBY 2011 w kategorii ilustracje
  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”

Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita

  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • wyróżnienie Książka Roku IBBY 2012 w kategorii literackiej

Wszystko gra

  • I nagroda Bologna Ragazzi Award w kategorii „Non Fiction”
  • Wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • Srebrna nagroda w konkursie European Design Awards 2012 w kategorii Book and Editorial illustration.
  • nagroda Książka Roku IBBY 2012 w kategorii ilustracje
  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Honorową Listę IBBY
  • nominacja do nagrody Deutscher Jugendliteraturpreis 2014

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku

  • nagroda Książka Zimy 2012/2013
  • wyróżnienie w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2013.
  • Książka Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

 

Jak rumianek

  • II nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2013

Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim

  • Nominacja do nagrody Książka Roku IBBY 2013 w kategorii literackiej

Fotel czasu

  • Nominacja do Nagrody Literackiej Miasta Stołecznego Warszawy 2013

Lustra Johanny

  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2016.
  • Książka Lustra Johanny została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

Zdobyć Koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce

  • III nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2016

Audiobooki: 

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki.

W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki. 

Anna Czerwińska-Rydel na stałe mieszka w Gdańsku. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i studentami prowadząc zajęcia muzyczne, pedagogiczne oraz terapeutyczne.

www.annaczerwinskarydel.com

 

Książki i audiobooki

1. Tajemnica Matyldy, il. Agnieszka Gruda, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2007 

2. Gwiazdka, il. Mieczysław Wróbel, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008

3. Marzenie Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009

4. W szarym habicie i czarnym kapturze, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009 

5. Sekretnik Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2010 

6. Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, il. Józef Wilkoń, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Bernardinum 2010 

7. Moja babcia kocha Chopina, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010 

8. Tajemnicze dźwięki, il. Zuzia Orlińska, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2011

9. Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

10. W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor/Wydawnictwo Bernardinum, Warszawa-Pelplin 2011

11. Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011 

12. Ciepło-zimno, zagadka Daniela Gabriela Fahrenheita, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, czyta Anna Dymna, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

13. Co tu jest grane?, il. Kasia Bogucka, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012

14. Życie pod psem według Artura Schopenhauera, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2012

AUDIOBOOK Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku, czyta Henryk Talar, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2012

15. Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

16. Jak rumianek, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012

17. Mój brat czarodziej, oprac. graf. Dorota Nowacka, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2013

18. Szczecin. Przewodnik dla dzieci, il. Katarzyna Bogucka, Wydawnictwo Fundacja Artmosphere, Szczecin 2013

19. Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, Wydawnictwo Debit - Bielsko-Biała, Wydawnictwo Atut – Wrocław, 2013

20. Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2013

21. Fotel czasu. Historia Aleksandra Fredry, il. Dorota Łoskot-Cichocka, oprac. graficzne Dorota Nowacka, Wydawnictwo Fundacji Rodu Szeptyckich, Warszawa 2013

22. Karolinka i Kociewska grappa. Przewodnik kulinarny po Kociewiu dla dzieci. 

23. Moc czekolady. Opowieść o Wedlach, oprac. graf. Poważne Studio, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

24. W podróży ze skrzypcami. Przygody Henryka Wieniawskiego, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura – Łódź, Towarzystwo im. H. Wieniawskiego – Poznań, 2014

25. Słońcem na papierze. Opowieść o Kornelu Makuszyńskim, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2014

26. Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim, il. Jan Bajtlik, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

AUDIOBOOK Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita, czyta Adam Ferency, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2014

27. Moje prawa ważna sprawa, il. Kasia Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2014

28. Teoria Pana Alberta, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2014

29. Którędy do gwiazd. Opowieść o Elżbiecie Heweliusz, pierwszej kobiecie astronom, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

30. Bałtycka Syrena. Opowieść o Konstancji Czirenberg, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

31. Lustra Johanny. Opowieść o Johannie Schopenhauer, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2015

AUDIOBOOK Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2015

32. Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2016

33. Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016

34. Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016

35. Co słychać?, il. Monika Hanulak, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2016

36. Wielki Karol i Mały Lolek, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

37. Planety Pana Mikołaja, il. Katarzyna Bajerowicz, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

38. Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Mikołaju Chodowieckimil. Emilia Pyza, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016.

39. Pięć skarbów pod wielkim śniegiem, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2017

40. Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

41. Medal za uśmiech, czyli dzieci mają głos, il. Katarzyna Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

42. Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim, il. Magdalena Pilch, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

AUDIOBOOK Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, czyta Andrzej Chyra, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2018

43. Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, il. Marcin Minor, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2020

44. Kłap! Co w zębach zgrzyta?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2020

AUDIOBOOK Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, czyta Małgorzata Kożuchowska, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2020

45. Opowieści Wielkiej Alei, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2020

46. Mniam! Co w brzuchu burczy?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2021

47. Opowieści Parku Oliwskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2021

48. Jabłko Newtona, il. Agata Kopff, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2022

49. Zagraj to, Fryderyku, il. Aleksandra Krzanowska, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2023

W druku:

50. Wiem co w głowie siedzi, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2023

51. Opowieści Parku Oruńskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2023

 

Tłumaczenia i wydania zagraniczne

Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011

Książka przetłumaczona na język portugalski, hiszpański, węgierski, niemiecki, francuski, koreański, chiński i wydana w Brazylii, Hiszpanii, Francji, Korei, Chinach, Niemczech i na Węgrzech.

 

Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

Książka przetłumaczona na język czeski, wydana w Czechach. 

 

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

Książka przetłumaczona na język chiński, wydana na Tajwanie.

 

 

 

 

 


Aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Nagrodzony na Festiwalu Szkół Teatralnych. Związany z takimi wrocławskimi teatrami jak: Teatr Polski, Współczesny, K2, gdzie grał w spektaklach J. Jarockiego, M. Englerta, czy P. Miśkiewicza. W swoim dorobku ma współprace z krakowskim Teatrem STU i scenami warszawskimi: Teatrem Kamienica i Teatrem Capitol. Znany m.in. z seriali takich jak: "Leśniczówka", "Ojciec Mateusz", "Pierwsza Miłość", "Diagnoza", "Belfer", a także z produkcji filmowych: "Porady na zdrady", "Pitbull. Ostatni Pies", "Planeta Singli" "Autsajder", "Żurek". Najmłodsi doskonale znają go z produkcji telewizyjnej "Domisie" w TVP ABC.

Muzyka Bieszczad

music-icon
play stop
nazwa utworu:

„Tramelka”

Ta melodia, to zapisana przez Kolberga bojkowska "Tramelka" (tramelka to rodzaj tańca)

Cymbały



Paweł Iwan

Więcej
Paweł Iwan Kolędnik, śpiewak, tancerz i cymbalista. Urodzony w 1984 w Ustrzykach Dolnych, wychował się w Jarosławiu. Od 2004 roku pracuje (a od 2012 roku przewodzi) w Stowarzyszeniu “Muzyka Dawna w Jarosławiu”, organizując m.in. Festiwal “Pieśń Naszych Korzeni”, gdzie poznawał i uczył się muzyki dawnej w najlepszych wykonaniach (m.in. Jordi Savall, Marcel Peres, Benjamin Bagby, Micrologus, Graindelavoix). Na festiwalu poznał również polską muzykę tradycyjną w wykonaniu m.in. Witka Brody, Janusza Prusinowskiego i Adama Struga. Od 2012 roku w Krakowie, śpiewając najpierw z zespołem Perfugium, następnie (gościnnie) z zespołem Jerycho wydał łącznie 7 płyt z szerokim repertuarem wokalnej muzyki dawnej. Od 2014 roku, zainspirowany muzycznymi tradycjami rodzimego Podkarpacia gra na cymbałach, tańczy i śpiewa w zespołach Kapela z Innej Struny, Tadirindum, KBB, Pokrzyk, Kapela Ozimkowicza, Hajda Banda/Гайда Банда, C.K. Kapela - z którymi zdobywał m.in. wyróżnienia i nagrody w konkursach Nowa Tradycja i Stara Tradycja i występował na wielu festiwalach (m.in. Wszystkie Mazurki Świata, Rozstaje, Folkowisko, EtnoBaltica). Występuje również gościnnie z zespołami Iskierczanie (Dębica), Kapela Brodów, Kapela Serhija Ochrymczuka i Krajka/Крайка (Przemyśl). Współzałożyciel męskiej grupy śpiewaczej “Bractwo Różanego Wianka” oraz “Śpiewaków z Przemyskiego” - obie grupy specjalizują się w odtwarzaniu i wykonywaniu tradycyjnych pieśni Podkarpacia, współpracując m.in. z posiadającym obszerne zbiory etnograficzne Bartoszem Gałązką (które są zresztą systematycznie publikowane przez Stowarzyszenie “Muzyka Dawna w Jarosławiu”). Najbardziej ceni sobie muzykowanie w naturalnym dla muzyki tradycyjnej kontekście - religijnym (śpiewając w kościołach i na nabożeństwach) lub tanecznym (grając, śpiewając i tańcząc na potańcówkach). W 2020 rozpoczął cykl Ekskursyja Cudowna w Kolędy Podkarpacia, nagrywając (do tej pory) 88 odcinków (trzy sezony) z kolędami z Pogórza Dynowskiego (okolice Babic) oraz Pogórza Przemyskiego (Kuźmina oraz okolice Nehrybki), odtwarzając przy tym emisję głosu, której nauczył się od swojej babci (zamieszkałej na dawnej Bojkowszczyźnie).

Nagrody 2016 - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe”,
- I nagroda Konkursu „Scena Otwarta” dla zespołu Kapela z Innej Struny

2017 - Konkurs “Stara Tradycja”
- I nagroda dla zespołu Tadirindum

2019 - Konkurs Tańca podczas Taboru Lubelskiego w Żółkiewce
- I miejsce wraz z Anną Iwan

2020 - Konkurs “Stara Tradycja”
- I nagroda dla zespołu Kapela Ozimkowicza

2021 - Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia “Nowa Tradycja”
- Wyróżnienie dla zespołu Pokrzyk

2022 - Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”
- III nagroda dla zespołu Hajda Banda / Гайда Банда
- Nagroda Publiczności „Burza Braw” dla zespołu Hajda Banda / Гайда Банда
- Nagroda Specjalna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie dla zespołu Hajda Banda / Гайда Банда

2022 - Turniej Muzyków Prawdziwych w Szczecinie
- II nagroda (ex-aequo, przyznano dwie drugie nagrody) w kategorii Para taneczna
- Wyróżnienie w kategorii Śpiewak
- Wyróżnienie w kategorii Instrumentalista

Sopiłka



Józef Sowa

Więcej
Józef Sowa jest multiinstrumentalistą rodem z Bieszczad, gra na skrzypcach, cymbałach, sopiłkach, trombicie i barabanie. Grywa z najlepszymi muzykami z Polski i Ukrainy (Jacek Hałas, Siergiej Ochrimczuk). Na stałe gra w Kapeli Ozimkiewicza.

Skrzypce



Kacper Malisz

Więcej
Kacper Malisz (ur. 3.10.1999 w Krośnie) - polski skrzypek, kompozytor. Poprzez tradycje rodzinne głęboko związany z muzyką tradycyjną. Jego twórczość to swego rodzaju próba nowoczesnego spojrzenia na muzykę ludową, z jednoczesnym zachowaniem jej tradycyjnego rdzenia. Lider Kapeli Maliszów oraz Kacper Malisz Quartet. Współzałożyciel tria Suferi. Współpracował z takimi artystami i zespołami jak: Nikola Kołodziejczyk, Adam Sztaba, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski, Michał Barański, Piotr Wyleżoł, Jan Smoczyński, Debashish Bhattacharya, Yat-Kha, Kapela ze Wsi Warszawa. Od 13 roku życia czynnie koncertuje i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentalistów polskiej sceny folkowej oraz jazzowej. Z autorską muzyką występował na najlepszych festiwalach w Europie i na świecie, m.in: WOMAD UK na scenie radia BBC3, Rainforest Festival w Malezji, Colors of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festival w Niemczech, Budapest Ritmo na Węgrzech, Viljandi w Estonii, Kaustinen Festival w Finlandii. Jako lider Kapeli Maliszów wydał dwa albumy, obydwa ciepło przyjęte przez krytyków oraz publiczność, czego świadectwem są m.in. I nagroda w konkursie na Najlepszą Płytę Folkową roku "Folkowy Fonogram Roku" Polskiego Radia za krążek „Wiejski Dżez” (2017) oraz III nagroda w tym samym konkursie za album „Mazurki Niepojęte” (2014). Płyta „Wiejski Dżez” została uznana przez prestiżowy brytyjski magazyn Songlines za jedną z 10 najlepszych płyt world-music 2017 roku, oraz jedną z 50 najlepszych płyt world-music lat 2015-2020. Ten sam album został również uznany za jedną z najlepszych płyt folkowych ostatniego 25 lecia przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Zwycięzca międzynarodowego konkursu skrzypcowego Seifert Competition 2022, uznawanego za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla skrzypków jazzowych na świecie. Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów muzyki folkowej w Polsce, m.in.: Turniej Muzyków Prawdziwych, Nowa Tradycja (trzykrotnie), Mikołajki Folkowe, Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Stypendysta Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągniecia, stypendysta programu Młoda Polska.
Paweł Iwan Kolędnik, śpiewak, tancerz i cymbalista. Urodzony w 1984 w Ustrzykach Dolnych, wychował się w Jarosławiu. Od 2004 roku pracuje (a od 2012 roku przewodzi) w Stowarzyszeniu “Muzyka Dawna w Jarosławiu”, organizując m.in. Festiwal “Pieśń Naszych Korzeni”, gdzie poznawał i uczył się muzyki dawnej w najlepszych wykonaniach (m.in. Jordi Savall, Marcel Peres, Benjamin Bagby, Micrologus, Graindelavoix). Na festiwalu poznał również polską muzykę tradycyjną w wykonaniu m.in. Witka Brody, Janusza Prusinowskiego i Adama Struga. Od 2012 roku w Krakowie, śpiewając najpierw z zespołem Perfugium, następnie (gościnnie) z zespołem Jerycho wydał łącznie 7 płyt z szerokim repertuarem wokalnej muzyki dawnej. Od 2014 roku, zainspirowany muzycznymi tradycjami rodzimego Podkarpacia gra na cymbałach, tańczy i śpiewa w zespołach Kapela z Innej Struny, Tadirindum, KBB, Pokrzyk, Kapela Ozimkowicza, Hajda Banda/Гайда Банда, C.K. Kapela - z którymi zdobywał m.in. wyróżnienia i nagrody w konkursach Nowa Tradycja i Stara Tradycja i występował na wielu festiwalach (m.in. Wszystkie Mazurki Świata, Rozstaje, Folkowisko, EtnoBaltica). Występuje również gościnnie z zespołami Iskierczanie (Dębica), Kapela Brodów, Kapela Serhija Ochrymczuka i Krajka/Крайка (Przemyśl). Współzałożyciel męskiej grupy śpiewaczej “Bractwo Różanego Wianka” oraz “Śpiewaków z Przemyskiego” - obie grupy specjalizują się w odtwarzaniu i wykonywaniu tradycyjnych pieśni Podkarpacia, współpracując m.in. z posiadającym obszerne zbiory etnograficzne Bartoszem Gałązką (które są zresztą systematycznie publikowane przez Stowarzyszenie “Muzyka Dawna w Jarosławiu”). Najbardziej ceni sobie muzykowanie w naturalnym dla muzyki tradycyjnej kontekście - religijnym (śpiewając w kościołach i na nabożeństwach) lub tanecznym (grając, śpiewając i tańcząc na potańcówkach). W 2020 rozpoczął cykl Ekskursyja Cudowna w Kolędy Podkarpacia, nagrywając (do tej pory) 88 odcinków (trzy sezony) z kolędami z Pogórza Dynowskiego (okolice Babic) oraz Pogórza Przemyskiego (Kuźmina oraz okolice Nehrybki), odtwarzając przy tym emisję głosu, której nauczył się od swojej babci (zamieszkałej na dawnej Bojkowszczyźnie).

Nagrody 2016 - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe”,
- I nagroda Konkursu „Scena Otwarta” dla zespołu Kapela z Innej Struny

2017 - Konkurs “Stara Tradycja”
- I nagroda dla zespołu Tadirindum

2019 - Konkurs Tańca podczas Taboru Lubelskiego w Żółkiewce
- I miejsce wraz z Anną Iwan

2020 - Konkurs “Stara Tradycja”
- I nagroda dla zespołu Kapela Ozimkowicza

2021 - Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia “Nowa Tradycja”
- Wyróżnienie dla zespołu Pokrzyk

2022 - Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”
- III nagroda dla zespołu Hajda Banda / Гайда Банда
- Nagroda Publiczności „Burza Braw” dla zespołu Hajda Banda / Гайда Банда
- Nagroda Specjalna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie dla zespołu Hajda Banda / Гайда Банда

2022 - Turniej Muzyków Prawdziwych w Szczecinie
- II nagroda (ex-aequo, przyznano dwie drugie nagrody) w kategorii Para taneczna
- Wyróżnienie w kategorii Śpiewak
- Wyróżnienie w kategorii Instrumentalista
Józef Sowa jest multiinstrumentalistą rodem z Bieszczad, gra na skrzypcach, cymbałach, sopiłkach, trombicie i barabanie. Grywa z najlepszymi muzykami z Polski i Ukrainy (Jacek Hałas, Siergiej Ochrimczuk). Na stałe gra w Kapeli Ozimkiewicza.
Kacper Malisz (ur. 3.10.1999 w Krośnie) - polski skrzypek, kompozytor. Poprzez tradycje rodzinne głęboko związany z muzyką tradycyjną. Jego twórczość to swego rodzaju próba nowoczesnego spojrzenia na muzykę ludową, z jednoczesnym zachowaniem jej tradycyjnego rdzenia. Lider Kapeli Maliszów oraz Kacper Malisz Quartet. Współzałożyciel tria Suferi. Współpracował z takimi artystami i zespołami jak: Nikola Kołodziejczyk, Adam Sztaba, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski, Michał Barański, Piotr Wyleżoł, Jan Smoczyński, Debashish Bhattacharya, Yat-Kha, Kapela ze Wsi Warszawa. Od 13 roku życia czynnie koncertuje i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentalistów polskiej sceny folkowej oraz jazzowej. Z autorską muzyką występował na najlepszych festiwalach w Europie i na świecie, m.in: WOMAD UK na scenie radia BBC3, Rainforest Festival w Malezji, Colors of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festival w Niemczech, Budapest Ritmo na Węgrzech, Viljandi w Estonii, Kaustinen Festival w Finlandii. Jako lider Kapeli Maliszów wydał dwa albumy, obydwa ciepło przyjęte przez krytyków oraz publiczność, czego świadectwem są m.in. I nagroda w konkursie na Najlepszą Płytę Folkową roku "Folkowy Fonogram Roku" Polskiego Radia za krążek „Wiejski Dżez” (2017) oraz III nagroda w tym samym konkursie za album „Mazurki Niepojęte” (2014). Płyta „Wiejski Dżez” została uznana przez prestiżowy brytyjski magazyn Songlines za jedną z 10 najlepszych płyt world-music 2017 roku, oraz jedną z 50 najlepszych płyt world-music lat 2015-2020. Ten sam album został również uznany za jedną z najlepszych płyt folkowych ostatniego 25 lecia przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Zwycięzca międzynarodowego konkursu skrzypcowego Seifert Competition 2022, uznawanego za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla skrzypków jazzowych na świecie. Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów muzyki folkowej w Polsce, m.in.: Turniej Muzyków Prawdziwych, Nowa Tradycja (trzykrotnie), Mikołajki Folkowe, Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Stypendysta Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągniecia, stypendysta programu Młoda Polska.


music-icon
play stop
nazwa utworu:

„Oskarowa Polka”

Finałowy utwór ze wszystkimi instrumentami. Melodia jest inspirowana muzyką tradycyjną, ale nie pochodzi z żadnego konkretnego regionu i powstała specjalnie na potrzeby tego projektu. Nagranie rozpoczynają i kończą dźwięki bieszczadzkiej trembity.

Trembita



Ernest Sobolak
Więcej
Nazywam się Ernest Sobolak chodzę do zespołu szkół numer 3 w Sanoku. Interesuje się muzyką i informatyką, ukończyłem szkołę muzyczną pierwszego stopnia na akordeonie i aktualnie uczę się grać na waltorni 4 rok w PSM II st. w Sanoku.

Skrzypce i gęśle



Kacper Malisz
Więcej
Kacper Malisz (ur. 3.10.1999 w Krośnie) - polski skrzypek, kompozytor. Poprzez tradycje rodzinne głęboko związany z muzyką tradycyjną. Jego twórczość to swego rodzaju próba nowoczesnego spojrzenia na muzykę ludową, z jednoczesnym zachowaniem jej tradycyjnego rdzenia. Lider Kapeli Maliszów oraz Kacper Malisz Quartet. Współzałożyciel tria Suferi. Współpracował z takimi artystami i zespołami jak: Nikola Kołodziejczyk, Adam Sztaba, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski, Michał Barański, Piotr Wyleżoł, Jan Smoczyński, Debashish Bhattacharya, Yat-Kha, Kapela ze Wsi Warszawa. Od 13 roku życia czynnie koncertuje i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentalistów polskiej sceny folkowej oraz jazzowej. Z autorską muzyką występował na najlepszych festiwalach w Europie i na świecie, m.in: WOMAD UK na scenie radia BBC3, Rainforest Festival w Malezji, Colors of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festival w Niemczech, Budapest Ritmo na Węgrzech, Viljandi w Estonii, Kaustinen Festival w Finlandii. Jako lider Kapeli Maliszów wydał dwa albumy, obydwa ciepło przyjęte przez krytyków oraz publiczność, czego świadectwem są m.in. I nagroda w konkursie na Najlepszą Płytę Folkową roku "Folkowy Fonogram Roku" Polskiego Radia za krążek „Wiejski Dżez” (2017) oraz III nagroda w tym samym konkursie za album „Mazurki Niepojęte” (2014). Płyta „Wiejski Dżez” została uznana przez prestiżowy brytyjski magazyn Songlines za jedną z 10 najlepszych płyt world-music 2017 roku, oraz jedną z 50 najlepszych płyt world-music lat 2015-2020. Ten sam album został również uznany za jedną z najlepszych płyt folkowych ostatniego 25 lecia przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Zwycięzca międzynarodowego konkursu skrzypcowego Seifert Competition 2022, uznawanego za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla skrzypków jazzowych na świecie. Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów muzyki folkowej w Polsce, m.in.: Turniej Muzyków Prawdziwych, Nowa Tradycja (trzykrotnie), Mikołajki Folkowe, Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Stypendysta Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągniecia, stypendysta programu Młoda Polska.



Wojciech Lubartowicz
Więcej
WOJCIECH LUBERTOWICZ - reżyser dźwięku i multiinstrumentalista. Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Specjalizuje się w grze na etnicznych instrumentach perkusyjnych (bębny obręczowe, darbuka, tombak, cajon), oraz dętych (duduk, ney). Działa na pograniczu stylów i gatunków muzycznych, współpracując zarówno z artystami związanymi z muzyką dawną (Il Giardino D'Amore, Sabionetta, Alta), folkową (m.in. Maria Pomianowska, Mosaic, Karolina Skrzyńska, Angela Gaber), tradycyjną (Warszawsko-Lubelska Orkiestra Dęta, Monodia Polska), czy jazzową i alternatywną (Zawartko/Piasecki, Phillip Bracken). Ma na swoim koncie ponad 30 nagrań płytowych i koncerty na czterech kontynentach. Obecnie w ramach studiów doktoranckich powadzi badania nad współczesną techniką gry na bębnach obręczowych w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Klarnet



Jacek Mielcarek
Więcej
Jacek Mielcarek, niewidomy muzyk jest absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Już w czasie studiów dostał wyróżnienie na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Po ukończeniu studiów koncertował w Kanadzie i USA wraz z czołówką polskich muzyków rozrywkowych. Po powrocie do kraju zajmował się rozpowszechnianiem muzyki jazzowej, występując w klubach, a także prowadząc audycje w Radiu Opole, w których przedstawiał najnowsze nagrania jazzowe znanych i mniej znanych artystów. Jako solista – wokalista i saksofonista z Opole Big Band, działającym przy Filharmonii Opolskiej występował m. in. na Festiwalu Jazzowym w Montreux, zyskując bardzo przychylne recenzje zarówno krytyków, jak i publiczności. W 2005 roku Radio Opole wydało mu płytę „Mellow Look”. Nagrał ją w duecie z pianistą Markiem Walarowskim. Album ten ukazał się w prestiżowym THE EUROPEAN JAZZ MAGAZINE – JAZZ FORUM. Profesor Andrzej Schmidt w przedmowie do wydania płyty napisał wiele ciepłych słów o grze Jacka Mielcarka: „…Rzadko spotykane piękno tonu, zarówno na klarnecie, jak i na saksofonach – bez przedęć, kwików, bez nadmiernej wibracji. Wyczulenie na barwę brzmienia i subtelności dynamiki tego niewidomego artysty urzekają szczególnie w niskim i średnim rejestrze obu instrumentów. Walc Charlie’ego Hadena, zaraz na początku, jest pierwszym z serii sprawdzianów tej wyjątkowej wrażliwości…” Jacek Mielcarek oprócz własnych projektów muzycznych często grywa z zespołami o innej niż jazz prowieniencji. Jest członkiem Kapeli Brodów. Grał z Adamem Strugiem – laureatem I nagrody im. Cz. Niemena oraz TV Polonia Festiwalu Nowa Tradycja 2008. Wraz z Adamem Strugiem występował na zaproszenie Radia Szwedzkiego w sztokholmskim klubie Stalle, w marcu 2009 roku. W roku 2008 powstało Jacek Mielcarek Trio. W 2010 z własnym zespołem NISZA na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” otrzymał nagrodę specjalną. W 2011 z Katarzyną Szurman tworzy etnojazzowy, eksperymentalny zespół Śliczne Goździki. Od roku 2012 gra w zespole Ani Brody, z którą nagrał do tej pory trzy płyty. W 2015 ukazała się autorska płyta duetu Jacek i Jakub Mielcarek, zat. „I co dalej?”. Współpracował m. in. z Noamem Davidem, Dimą Gorelikiem, Krzysztofem Kobylińskim, Karo Glazer, Indią Czajkowską, Tadeuszem Sudnikiem, Phillipem Brackenem, Heńkiem Małolepszym, Marcinem Szargutem, Hanną Malarowską. Od roku 2013 jest członkiem bluesowej grupy „Wielbłądy”. Nagrał sześć autorskich płyt, a kilkadziesiąt jak sideman.

Dudy



Zofia Kolbe-Wojder
Więcej
ZOFIA KOLBE-WOJDYR
Jej artystyczna dusza przejawia się w sztukach plastycznych i muzyce, która jest jej największą pasją. Absolwentka Poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych, stypendystka Ministra Kultury. Uczestniczka Kursów Muzyki Dawnej w ramach Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej oraz Letniej Szkoły Dawnego Tańca i Muzyki w Sandomierzu. Brała udział w Taborach Domu Tańca, warsztatach muzyki i tańca prowadzonych przez mistrzów z różnych zakątków świata w ramach Warszawskiego Skrzyżowania Kultur. Uczestniczka Labyrinth Musical Workshop prowadzonej przez Rossa Daly'ego w Choudetsi na Krecie. Słucha wszystkiego i wszędzie – najchętniej śpiewu ptaków i ludności na różnych prowincjach, Floydów, klasyki, bijących dzwonów, muezzinów i elektro. Zajmuje się muzyką etniczną – poszukuje i fascynuje się najstarszymi brzmieniami muzyki z obszaru Europy, Basenu Morza Śródziemnego, krajów Bliskiego Wschodu i Azji Zachodniej.

Współzałożycielka zespołu Mosaik, łączącego polską muzykę tradycyjną z Orientem, który uczestniczył w ważnych festiwalach World Music, m.in. Skrzyżowanie Kultur, Ethnoport Music Festival, Globaltica, London International Arts Festival, Musicport Withby, Delhi International Arts Festival. Z Mosaikiem wydała 4 płyty, poszczególne utwory znaleźć można na wielu kompilacjach, np. brytyjskiej wytwórni World Music Network, prezentujących najciekawsze zjawiska młodej muzyki świata oraz albumach promujących najlepszych polskich muzyków folkowych na międzynarodowych targach muzycznych WOMEX. Zofia w Mosaiku, oprócz śpiewu, gra na dudach, piszczałach i fletach, a także na instrumentach perkusyjnych i tanpurze, oprócz tego zajmuje się oprawą wizualną działalności zespołu. Zamiłowanie do muzyki Bałkanów przejawia śpiewając i grając w Grupie Folkowej Sharena, wykonującej własne interpretacje tradycyjnej muzyki tego regionu świata, wzbogacone improwizacją i technikami rozmaitych gatunków muzycznych.

Zofia brała udział w międzynarodowych projektach muzycznych, np. Korean-Polish Jazz Mosaics, czy w nowozelandzkiej produkcji muzyczno-filmowej No Man’s Land, zrzeszającej wykonawców muzyki świata z 25 krajów, m.in. Marta Sebestyen, Serj Tankian, Oum, Meeta Pandit, Bijan Chemirani, Shahbaz Hussein.

Cymbały



Mateusz Szemraj
Więcej
Mateusz Szemraj
Gra na różnego rodzaju instrumentach strunowych, głównie szarpanych - są to gitary: klasyczna, akustyczna, elektryczna, bezprogowa oraz instrumenty etniczne, oud, rubab, sarod, cymbały, ngoni.
Pobierał lekcje mistrzowskie u takich muzyków jak Sergio Assad, Jorge Cardoso, Abel Carlevaro, David Russell czy Pavel Steidl.
Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych. Współpracował z orkiestrami warszawskiej Opery Narodowej i Filharmonii Narodowej, Sinfonietty Cracovii oraz Filharmonii Świętokrzyskiej.
Nazywam się Ernest Sobolak chodzę do zespołu szkół numer 3 w Sanoku. Interesuje się muzyką i informatyką, ukończyłem szkołę muzyczną pierwszego stopnia na akordeonie i aktualnie uczę się grać na waltorni 4 rok w PSM II st. w Sanoku.
Kacper Malisz (ur. 3.10.1999 w Krośnie) - polski skrzypek, kompozytor. Poprzez tradycje rodzinne głęboko związany z muzyką tradycyjną. Jego twórczość to swego rodzaju próba nowoczesnego spojrzenia na muzykę ludową, z jednoczesnym zachowaniem jej tradycyjnego rdzenia. Lider Kapeli Maliszów oraz Kacper Malisz Quartet. Współzałożyciel tria Suferi. Współpracował z takimi artystami i zespołami jak: Nikola Kołodziejczyk, Adam Sztaba, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski, Michał Barański, Piotr Wyleżoł, Jan Smoczyński, Debashish Bhattacharya, Yat-Kha, Kapela ze Wsi Warszawa. Od 13 roku życia czynnie koncertuje i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentalistów polskiej sceny folkowej oraz jazzowej. Z autorską muzyką występował na najlepszych festiwalach w Europie i na świecie, m.in: WOMAD UK na scenie radia BBC3, Rainforest Festival w Malezji, Colors of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festival w Niemczech, Budapest Ritmo na Węgrzech, Viljandi w Estonii, Kaustinen Festival w Finlandii. Jako lider Kapeli Maliszów wydał dwa albumy, obydwa ciepło przyjęte przez krytyków oraz publiczność, czego świadectwem są m.in. I nagroda w konkursie na Najlepszą Płytę Folkową roku "Folkowy Fonogram Roku" Polskiego Radia za krążek „Wiejski Dżez” (2017) oraz III nagroda w tym samym konkursie za album „Mazurki Niepojęte” (2014). Płyta „Wiejski Dżez” została uznana przez prestiżowy brytyjski magazyn Songlines za jedną z 10 najlepszych płyt world-music 2017 roku, oraz jedną z 50 najlepszych płyt world-music lat 2015-2020. Ten sam album został również uznany za jedną z najlepszych płyt folkowych ostatniego 25 lecia przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Zwycięzca międzynarodowego konkursu skrzypcowego Seifert Competition 2022, uznawanego za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla skrzypków jazzowych na świecie. Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów muzyki folkowej w Polsce, m.in.: Turniej Muzyków Prawdziwych, Nowa Tradycja (trzykrotnie), Mikołajki Folkowe, Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Stypendysta Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągniecia, stypendysta programu Młoda Polska.
WOJCIECH LUBERTOWICZ - reżyser dźwięku i multiinstrumentalista. Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Specjalizuje się w grze na etnicznych instrumentach perkusyjnych (bębny obręczowe, darbuka, tombak, cajon), oraz dętych (duduk, ney). Działa na pograniczu stylów i gatunków muzycznych, współpracując zarówno z artystami związanymi z muzyką dawną (Il Giardino D'Amore, Sabionetta, Alta), folkową (m.in. Maria Pomianowska, Mosaic, Karolina Skrzyńska, Angela Gaber), tradycyjną (Warszawsko-Lubelska Orkiestra Dęta, Monodia Polska), czy jazzową i alternatywną (Zawartko/Piasecki, Phillip Bracken). Ma na swoim koncie ponad 30 nagrań płytowych i koncerty na czterech kontynentach. Obecnie w ramach studiów doktoranckich powadzi badania nad współczesną techniką gry na bębnach obręczowych w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Jacek Mielcarek, niewidomy muzyk jest absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Już w czasie studiów dostał wyróżnienie na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Po ukończeniu studiów koncertował w Kanadzie i USA wraz z czołówką polskich muzyków rozrywkowych. Po powrocie do kraju zajmował się rozpowszechnianiem muzyki jazzowej, występując w klubach, a także prowadząc audycje w Radiu Opole, w których przedstawiał najnowsze nagrania jazzowe znanych i mniej znanych artystów. Jako solista – wokalista i saksofonista z Opole Big Band, działającym przy Filharmonii Opolskiej występował m. in. na Festiwalu Jazzowym w Montreux, zyskując bardzo przychylne recenzje zarówno krytyków, jak i publiczności. W 2005 roku Radio Opole wydało mu płytę „Mellow Look”. Nagrał ją w duecie z pianistą Markiem Walarowskim. Album ten ukazał się w prestiżowym THE EUROPEAN JAZZ MAGAZINE – JAZZ FORUM. Profesor Andrzej Schmidt w przedmowie do wydania płyty napisał wiele ciepłych słów o grze Jacka Mielcarka: „…Rzadko spotykane piękno tonu, zarówno na klarnecie, jak i na saksofonach – bez przedęć, kwików, bez nadmiernej wibracji. Wyczulenie na barwę brzmienia i subtelności dynamiki tego niewidomego artysty urzekają szczególnie w niskim i średnim rejestrze obu instrumentów. Walc Charlie’ego Hadena, zaraz na początku, jest pierwszym z serii sprawdzianów tej wyjątkowej wrażliwości…” Jacek Mielcarek oprócz własnych projektów muzycznych często grywa z zespołami o innej niż jazz prowieniencji. Jest członkiem Kapeli Brodów. Grał z Adamem Strugiem – laureatem I nagrody im. Cz. Niemena oraz TV Polonia Festiwalu Nowa Tradycja 2008. Wraz z Adamem Strugiem występował na zaproszenie Radia Szwedzkiego w sztokholmskim klubie Stalle, w marcu 2009 roku. W roku 2008 powstało Jacek Mielcarek Trio. W 2010 z własnym zespołem NISZA na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” otrzymał nagrodę specjalną. W 2011 z Katarzyną Szurman tworzy etnojazzowy, eksperymentalny zespół Śliczne Goździki. Od roku 2012 gra w zespole Ani Brody, z którą nagrał do tej pory trzy płyty. W 2015 ukazała się autorska płyta duetu Jacek i Jakub Mielcarek, zat. „I co dalej?”. Współpracował m. in. z Noamem Davidem, Dimą Gorelikiem, Krzysztofem Kobylińskim, Karo Glazer, Indią Czajkowską, Tadeuszem Sudnikiem, Phillipem Brackenem, Heńkiem Małolepszym, Marcinem Szargutem, Hanną Malarowską. Od roku 2013 jest członkiem bluesowej grupy „Wielbłądy”. Nagrał sześć autorskich płyt, a kilkadziesiąt jak sideman.
ZOFIA KOLBE-WOJDYR
Jej artystyczna dusza przejawia się w sztukach plastycznych i muzyce, która jest jej największą pasją. Absolwentka Poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych, stypendystka Ministra Kultury. Uczestniczka Kursów Muzyki Dawnej w ramach Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej oraz Letniej Szkoły Dawnego Tańca i Muzyki w Sandomierzu. Brała udział w Taborach Domu Tańca, warsztatach muzyki i tańca prowadzonych przez mistrzów z różnych zakątków świata w ramach Warszawskiego Skrzyżowania Kultur. Uczestniczka Labyrinth Musical Workshop prowadzonej przez Rossa Daly'ego w Choudetsi na Krecie. Słucha wszystkiego i wszędzie – najchętniej śpiewu ptaków i ludności na różnych prowincjach, Floydów, klasyki, bijących dzwonów, muezzinów i elektro. Zajmuje się muzyką etniczną – poszukuje i fascynuje się najstarszymi brzmieniami muzyki z obszaru Europy, Basenu Morza Śródziemnego, krajów Bliskiego Wschodu i Azji Zachodniej.

Współzałożycielka zespołu Mosaik, łączącego polską muzykę tradycyjną z Orientem, który uczestniczył w ważnych festiwalach World Music, m.in. Skrzyżowanie Kultur, Ethnoport Music Festival, Globaltica, London International Arts Festival, Musicport Withby, Delhi International Arts Festival. Z Mosaikiem wydała 4 płyty, poszczególne utwory znaleźć można na wielu kompilacjach, np. brytyjskiej wytwórni World Music Network, prezentujących najciekawsze zjawiska młodej muzyki świata oraz albumach promujących najlepszych polskich muzyków folkowych na międzynarodowych targach muzycznych WOMEX. Zofia w Mosaiku, oprócz śpiewu, gra na dudach, piszczałach i fletach, a także na instrumentach perkusyjnych i tanpurze, oprócz tego zajmuje się oprawą wizualną działalności zespołu. Zamiłowanie do muzyki Bałkanów przejawia śpiewając i grając w Grupie Folkowej Sharena, wykonującej własne interpretacje tradycyjnej muzyki tego regionu świata, wzbogacone improwizacją i technikami rozmaitych gatunków muzycznych.

Zofia brała udział w międzynarodowych projektach muzycznych, np. Korean-Polish Jazz Mosaics, czy w nowozelandzkiej produkcji muzyczno-filmowej No Man’s Land, zrzeszającej wykonawców muzyki świata z 25 krajów, m.in. Marta Sebestyen, Serj Tankian, Oum, Meeta Pandit, Bijan Chemirani, Shahbaz Hussein.
Mateusz Szemraj
Gra na różnego rodzaju instrumentach strunowych, głównie szarpanych - są to gitary: klasyczna, akustyczna, elektryczna, bezprogowa oraz instrumenty etniczne, oud, rubab, sarod, cymbały, ngoni.
Pobierał lekcje mistrzowskie u takich muzyków jak Sergio Assad, Jorge Cardoso, Abel Carlevaro, David Russell czy Pavel Steidl.
Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych. Współpracował z orkiestrami warszawskiej Opery Narodowej i Filharmonii Narodowej, Sinfonietty Cracovii oraz Filharmonii Świętokrzyskiej.

Zdjęcia instrumentów

Cymbały do instrumentów muzycznych z grupy chordofonów. Ma kształt podobny do trapezu na który naciągnięte są metalowe struny. Struny te układane są w tzw. pasma, które biegną po szlaku instrumentu. Często w jednym paśmie umieszcza się od 2 do 5 strun o tej samej wysokości, co zwiększa głośność instrumentu. Struny są podłączone do kołków, przypominających te urządzenia w fortepianach. Ich strojenie odbywa się za pomocą specjalnego klucza o kwadratowym dopasowaniu. Na większości instrumentów strunowych gra się smyczkami jednak w przypadku cymbałów dźwięk wydobywa się poprzez uderzanie drewnianymi pałeczkami zwanymi palcatkami. Długość i forma pałeczek zależą od upodobań cymbalisty oraz tradycji.


Sopiłka znana również jako flet prosty, do tradycyjnego drewniany instrument dęty, który jest znany i używany w wielu kulturach na całym świecie. Sopiłki wykonane z twardego drewna jabłoni i grabu posiadają pełne i mocne brzemiennie natomiast te wykonane z drewna gruszy, czereśni czy jaworu cechują się cieplejszą barwa dźwięku. Na górze instrumentu znajduje się osiem kanałów palcowych, a na dole dwa „kciukowe”.


Skrzypce to instrument strunowy z rodziny smyczkowej. Skrzypce składają się głównie z pudła rezonansowego wykonanego najczęściej z drewna świerkowego na górze i kolonowego na spodzie. Kształt pudła rezonansowego przypomina klepsydrę, co jest istotne dla brzmienia instrumentu. Do pudła rezonansowego przymocowana jest szyjka, na niej znajduje się gryf, a całość kończy komora kołkowa z główką w charakterystycznym kształcie ślimaka. Dźwięk wytwarzany jest poprzez drganie strun. Gra na skrzypcach następuje za pomocą smyczka. Jest to sprężysty drewniany pręt, u góry zakończony tzw. „główką”, a u dołu „żabką”. Główka smyczka to górna część, która trzyma skrzypek. Jest to wygięta, drewniana część smyczka, która zapewnia wygodny uchwyt. Żabka to dolna część smyczka, która jest odpowiedzialna za wydanie włosia. Włosie jest połączone do żabki na jednym końcu, a na końcu jest przytwierdzone do smyczki. Wibracje smyczka nad strunami wytwarza dźwięk. Skrzypce są znane z pięknego, ciepłego i bogatego brzmienia.


Trembita tradycyjny ludowy instrument dęty, który jest szczególnie znany w górskich regionach Europy, takich jak Karpaty. Trembita jest wykonana z drewna świerkowego i ma kształt długiej rury nieco rozszerzonej na końcu. Instrument może osiągnąć długość, nawet do 4 metrów. Jest to jeden z najdłuższych instrumentów na świecie. Trembita jest znana z wydawania głębokich, niskich dźwięków. Trembinty służyły do porozumiewania się pomiędzy pasterzami na dużej otwartej przestrzeni hal, ostrzegały przed niebezpieczeństwem oraz pozwalały na granie melodii. Pasterze grali na nich melodie, który niosły się, aż do wsi.


Gęśle to tradycyjny instrument muzyczny o charakterystycznym wyglądzie i dźwięku, który jest szczególnie znany w podhalańskiej kulturze ludowej. Nazwa „gęśle” lub „złóbcoki” wywodzi się od słowa „gędźba”, które w staropolskim oznaczało muzykę. Instrument ten jest często mylony z góralskimi skrzypcami, ale ma swoje własne charakterystyczne cechy. Gęśle charakteryzuje się dźwiękami, które są słabe i chropowate w porównaniu do skrzypiec. To sprawia, że ma swój unikalny charakter, który jest ceniony w muzyce ludowej i folklorystycznej. Gęśle używane były przez wiele pokoleń pasterzy na halach górskich a wraz z dudami tworzyły pierwsze zespoły muzyczne, zanim w XIX wieku pojawiły się skrzypce i basy. Obecnie gęśle nadal są wykorzystywane przez muzyków ludowych na Podhalu i w innych regionach. Mają duże znaczenie jako element tradycji i kultury Podhala oraz są eksportowane za granicę jako cenne elementy folkloru i rzemiosła ludowego.


Bębenek obręczowy do instrumentu membranowy, w którym membrana jest naciągnięta na drewnianą obręcz. Membrana ta jest napinana metalową obręczą, która jest wyposażona w zaczepy i śruby, niezbędne do regulacji membrany. Na obwodzie drewnianej obręczy znajduje się pięć prostokątnych gniazd, w których są umieszczone podwójne brzękadła oraz jeden okrągły otwór, który ułatwia trzymanie instrumentu. Wewnątrz bębenka obręczowego, na pręcie rozpiętym przez środek bębna, umieszczone są dwa dzwonki i dwa janczary. Dźwięk jest generowany przez brzęk brzękadeł i dźwięków dzwonków oraz janczarów, co odpowiada za charakterystyczny akustyczny efekt dźwiękowy. Do gry na bębenku obręczowym używa się pałek z główką, uderzenie w membranę pozwala na wydobycie dźwięków z instrumentu. Bębenek obręczowy jest instrumentem, który wykorzystuje się w różnych kulturach.


Diabelskie skrzypce to tradycyjny ludowy instrument muzyczny o charakterystycznym wyglądzie rozszerzonego kija, który przypomina miotłę. Na szczycie tego kija znajduje się maska gbura lub diabła z charakterystycznym kapeluszem, z którego wyłaniają się wiechowate włosy. Poniżej połowy kija umieszczona jest deska mającą kształt skrzypiec. Do deski przymocowane jest blaszane pudełko wypełnione twardymi przedmiotami, które grzechoczą przy potrząśnięciu. Diabelskie skrzypce mają jedną, dwie lub trzy struny wykonane z drutu, które pociągane brzęczą. Dodatkowe dźwięki można wydobyć, uderzając dłonią lub patykiem w deskę, lub pudełko. Instrument ten jest powszechnie używany do wydawania rytmicznych dźwięków i akompaniowania innym instrumentom ludowym. Stanowi jeden z ważniejszych element kultury i tradycji muzycznej wielu regionów Europy Wschodniej, dodając swoje unikalne znaczenie do ludowej muzyki i tańców.


Klarnet to instrument muzyczny, który jest powszechnie używany w muzyce klasycznej, jak i jazzowej. Klarnet składa się z kilku głównych części w tym ustnika czyli części przez którą muzyk wdmuchuje powietrze, aby wprawić w drgania strunę stroika. W jego skład wchodzi również baryłka, korpus górny i dolny oraz czara głosu. Poszczególne części klarnetu przechowuje się osobno, dlatego przed każdym graniem trzeba klarnet zmontować wkładając odpowiednio tłoczone końcówki jednych części w drugie. Klarnet jest instrumentem o szerokim zakresie dźwięków, od niskich basów po wysokich tonach sopranowych. Gracz kontroluje dźwięki poprzez otwieranie i zamykanie klapek na korpusie klarnetu za pomocą palców. Technika gry na klarnecie obejmuje sterowaniem strumieniem powietrza. Klarnet jest znanym ze swojego charakterystycznego i melodyjnego brzmienia. Może być używany jako instrument solowy, w orkiestrze, zespołach kameralnych oraz w muzyce jazzowej.


Dudy to tradycyjny instrument dęty, który jest nadal obecny w muzyce ludowej różnych regionów Europy. Dudy składają się z piszczałek połączonych ze zbiornikiem powietrza w postaci worka. Powietrze wdmuchiwane jest ustami lub mechanicznie – przez mieszek – do worka, sprężane przez uciskanie worka ręką grającego, przedostaje się do piszczałki (piszczałek), wprawiając w drgania stroik znajdujący się u jej wlotu, co z kolei pobudza do drgań słupa powietrze w kanałach piszczałki powodując powstawanie dźwięku. Dźwięk na dudach jest generowany poprzez drgania stroika znajdującego się u wlotu piszczałki. Słup powietrza w kanałach piszczałki także drgania, co stanowi dźwięk. Zmiany wysokości dźwięku powstają poprzez odkrycie bocznych kanałów palcowych w piszczałce melodycznej, co zmienia długość słupa powietrza drgającego i w konsekwencjach, wysokość dźwięku.


SCHEMAT (INSTRUKCJA) BUDOWY INSTRUMENTU CHARAKTERYSTYCZNEGO DLA DANEGO REGIONU

TREMBITA (TROMBITA)

 

MATERIAŁY: łodyga rdestowca japońskiego (ostrokończystego) długości ok. 1 m, gruba, o średnicy ok. 4 cm, korek naturalny z butelki, fiolka plastikowa do kwiatów, sznurek

 

NARZĘDZIA: piłka do drzewa, pilnik długi, okrągły, papier ścierny, długi pręt z cienkiego bambusa (ok. 60 cm), kawałek blaszki, taśma klejąca

 

UWAGA! Ostrych narzędzi można używać tylko pod opieką dorosłych.

 

WYKONANIE:

1. Rdestowiec ostrokończysty to powszechny w Polsce chwast, jest gatunkiem inwazyjnym. Uschnięte łodygi przypominają pędy bambusa i podobnie jak bambus są wewnątrz puste. Wyrasta do 3 m wysokości. W okresie, gdy straci liście i stanie się suchy (lepiej przed przymrozkami) wybieramy największe i najgrubsze, niespękane łodygi. Potrzebujemy wyciąć rurę o długości ok. metra o jak największej średnicy (np. 4 cm). Wycinamy niezniszczony fragment niskiej części łodygi przy pomocy piłki. Najlepiej ciąć w okolicy kolanek, zachowując je na końcach (A).

 

2. Wycinamy naszą trąbę. Łodyga musi być niepęknięta, obejmie kilka segmentów z kolankami. Z szerszego jej końca odcinamy kolanko, zachowując jak najdłuższy segment za nim. Z węższej strony odcinamy tak, żeby kolanko zachować na końcu (B).

 

3. Ponieważ około metrowa rura łodygi składać się będzie z kilku segmentów oddzielonych kolankami, trzeba je wszystkie przebić, żeby otrzymać drożną rurę. W tym celu z bambusowego pręta i małej blaszki przytwierdzonej do końca bambusa (mocną taśmą) robimy prymitywne dłutko (C). Tym narzędziem będzie można wewnątrz rury przebić kolanka i oczyścić ścianki z resztek po nich. Zajrzymy do środka rury, sprawdzając czy jest okrągły prześwit na wylot.

 

4. Z fiolki plastikowej, używanej do ciętych kwiatów jako zasobnik wody, robimy ustnik. W tym celu zdejmujemy wierzchnią gumkę i odcinamy denko pojemniczka (D).

 

5. Znajdujemy korek pasujący do węższego końca rury, który szczelnie ją zamknie. W korku wiercimy kanalik wzdłuż o średnicy pozwalającej ciasno przewlec przezeń plastikową fiolkę. Wiercenie wiertarką może być bardzo niebezpieczne, lepiej zrobić to ręcznie. Można próbować grubym wiertłem trzymanym w dłoni, blaszaną rurką etc.

 

6. Wkładamy nasz stroik z fiolki w korek, ma być ciasno, ale nie pchajmy na siłę, bo korek pęknie (E).

 

7. Korek z ustnikiem wkładamy w węższy koniec rury, ten który wzmocniony jest przebitym kolankiem (F). Miejsce, w którym było kolanko, możemy dodatkowo wzmocnić, okręcając ściśle sznurkiem (G). Operacje te mają na celu uszczelnienie ustnika. Trembita gotowa.

 

8. Gramy na niej tak, jak gra się na trąbce. Wylot plastikowego ustnika przykładamy do warg, które trzeba napiąć, z ust robimy szczelinkę, przez którą wdmuchujemy powietrze. Trzeba jednak podczas dmuchania wprowadzić wargi w wibrację, tak jak przy wypowiadaniu zgłoski „p” albo „brr”, ale wargami, nie językiem. Najlepiej najpierw poćwiczyć „parskanie” bez rury. Potem to samo z ustnikiem – im bardziej ściągniemy i napniemy usta, tym mocniej dmuchamy i dźwięk będzie wyższy. Kiedy dźwięk się uda, poczujemy, jak rezonuje cała rura instrumentu. Na zasadzie przedęcia można próbować wydobywać kilka różnych wysokości dźwięków.

 


SCENARIUSZE ZABAW

Scenariusz zajęć dla dzieci do książki: 

NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY

Muzyczna podróż Oskara

– Kultura Bieszczad

Konspekt zajęć


Cele ogólne: 
 - poznanie sylwetki i dorobku Oskara Kolberga - polskiego etnografa, encyklopedystę, folklorystę i kompozytora.

- zapoznanie z folklorem Bieszczad

- zapoznanie się z typowym instrumentem Bieszczad - trembita

- samodzielne wykonanie modelu trembity według szablonu
 - poszerzenie zasobu słownikowego o wyrazy związane z regionem Bieszczadzkim
 - zabawa muzyczno – ruchowa do melodii zapisanej przez Kolberga „Trymelka” i specjalnie skomponowana na potrzeby projektu „Oskarkowa Polka”

- wdrażanie do uważnego słuchania,
 - kształcenie właściwej postawy wobec kultury ludowej.
 
Cele szczegółowe:
 - uczestnicy orientują się w tradycji i zwyczajach bieszczadzkich: stroje, zwyczaje, instrumenty, muzyka,
 - rozumieją znaczenie niektórych wyrazów z gwary śląskiej,
 - uważnie słuchają muzyki i opowiadań,

- zaciekawia ich kultura ludowa.
 
Metody i środki dydaktyczne: pogadanka po przeczytaniu rozdziału o Bieszczadach z książki: „NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY” - Muzyczna podróż Oskara, wytłumaczenie jak zbudować instrument, zabawa muzyczno – ruchowa do utworu „Oskarkowa Polka” i „Trymelka”, obrazki przedstawiające stroje kaszubskie i kolorowanki z kredkami.
 

 


Przebieg zajęć:

  1. Powitanie: 

Hej dzieciaki! Wiecie, że kiedy spacerujemy po górach, ludzie często się witają, mówiąc do siebie „hej”, "cześć" czy "dzień dobry", nawet jeśli się nie znają? To taka fajna tradycja gór. W różnych górach na świecie ludzie robią tak samo.

Więc jeśli kiedyś pójdziecie w góry i ktoś Wam powie "dzień dobry", to wiecie, że to po prostu miły sposób mówienia "życzę Ci bezpiecznej wędrówki i cudownego dnia". Ciekawe, prawda?

 

- Dzielimy się na dwie grupy po przeciwnych końcach Sali w większych odstępach od siebie jak na wędrówce z plecakiem  – idziemy naprzeciw siebie i witajmy każdą napotkana osobę mówiąc, np.: „cześć”, „hej” czy „dzień dobry” i sympatycznie się uśmiechamy, bo przecież jesteśmy na „bieszczadzkim szlaku”.

 

  1. Przeczytanie opowiadania o Bieszczadach z książki: „NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY” - Muzyczna podróż Oskara.
  • Pytania po wysłuchaniu opowiadania: Jakie zwyczaje popularne są w Bieszczadach? Jakie instrumenty są charakterystyczne dla tego regionu Polski? Jakie ludy zamieszkiwały kiedyś tereny Bieszczad? Jak wyglądał tradycyjny strój Łemkowski i Bojkowski?

 

  1. Posłuchanie utworu: „Oskarkowa Polka” - finałowy utwór ze wszystkimi instrumentami. Melodia jest inspirowana muzyką tradycyjną, ale nie pochodzi z żadnego konkretnego regionu i powstała specjalnie na potrzeby tego projektu. Nagranie rozpoczynają i kończą dźwięki bieszczadzkiej trembity.

 

  1. Wykonanie kukiełki bieszczadzkiej według własnego pomysłu i modelu trembity i pokazanie na zdjęciu oryginału.

 

  1. Zabawa muzyczno – ruchowa do melodii „Oskarkowa Polka”.

 

- Dzieci ustawiają się w dużym kole i kucają (jakby spali)

- Dziecko wyznaczone przez nauczyciela i trzymające w ręce bieszczadzką kukiełkę chodzi w środku koła - jakby smutne, bo nie ma nikogo, kto by się z nim bawił …

- Na dźwięk skrzypiec postanawia wszystkich pobudzić – dotknięte kukiełką dzieci wstają…

- po charakterystycznej przygrywce dzieci biegną w rytm muzyki po okręgu, a dziecko z kukiełką wybiera z okręgu poszczególne dzieci i tworzy wewnątrz koła coraz dłuższy wąż, aż wszystkie dzieci połączą się w jednym wijącym się wężu.

Na końcu wszyscy się przewracają na „bieszczadzkiej łące” i odpoczywają.

 

  1. Zabawa muzyczno – ruchowa do melodii „Trymelka” na cymbały i skrzypce.

Schemat tańca „Tremelka”:

Dwie „tremelki” do przodu

Dwie „trelelki” do tyłu

Jedna w prawo

Jedna w lewo

Jedna w prawo

Jedna w lewo.

 

„Tremelke” zaczynamy od prawej nogi w przód. Idziemy 1 i 2 i (z tym, że na ostatnie „i” podnosimy nogę zginając w kolanie - jakbyśmy się chcieli kopnąć w pupę). Teraz ta noga, która była przed chwilą zgięta zaczyna kolejną „trymelkę”. itd.

Ten krok jest krokiem szybszym (zamyka się w jednym takcie na 4/4)

 

Wygląda to tak:

Idziemy do przodu –   prawa, lewa, prawa – lewa „kop”

                                    Lewa, prawa, lewa – prawa „kop”

Idziemy do tyłu –        prawa, lewa, prawa – lewa „kop”

                                    Lewa, prawa, lewa – prawa „kop”

Idziemy w prawo   –     prawa, lewa, prawa – lewa „kop”

Idziemy w lewo   –       lewa, prawa, lewa – prawa „kop”

 

Idziemy w prawo   –     prawa, lewa, prawa – lewa „kop”

Idziemy w lewo   –       lewa, prawa, lewa – prawa „kop”

 

  1. Zabawa w „Ciepło – zimno” – zgubiliśmy coś w górach!

Jedno dziecko wychodzi na zewnątrz. Ktoś z grupy chowa gdzieś w sali kukiełkę.  Pozostałe dzieci siedzą na środku pomieszczenia. Zadaniem dziecka wchodzącego teraz do sali jest znalezienie tego przedmiotu. Naprowadzamy je mówiąc „ciepło” lub „zimno” w zależności od tego czy dziecko się zbliża do danego przedmiotu, czy od niego oddala. Można grać tak długo, aż wszystkie dzieci odgadną tajemnicze miejsca.

  1. Włączamy nagranie opowiadania czytanego przez aktora Rafała Szałajko i rysujemy piękne połoniny, lasy, zwierzęta w Bieszczadach.

 


STROJE LUDOWE Z REGIONU

Bojkowski strój męski
Strój męski składał się z białych lnianych lub płóciennych spodni, które zima zastępowali chołoszniami wykonanymi z białego lub brunatnego sukna. Biała koszula wpuszczana była do spodni wokół szyi ozdobiona była haftem krzyżykowym pod szyją wiązano też czerwoną wstążkę. W świąteczne dni mężczyźni przepasywali się ozdobnym pasem zapinanym na spinki. Na koszule zakładany był łajbyk – czyli wykonana z brązowego sukna kamizelka. Jej brzegi były obszyte czerwonym sznurkiem. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety na co dzień nosili skórzane chodaki a w dni świąteczne buty z cholewami.

Bojkowski strój damski
Stroje zarówno męskie, jak i damskie wykonane były z płótna lub sukna samodziałowego. Strój kobiecy składał się z białej koszuli z długimi rękawami zwanej sroczką. Pod szyją wykończona była kołnierzykiem lub oszewką. Rękawy natomiast ozdobione były haftem krzyżykowym. Na koszulę zakładany był wełniany wyszywany gorset w czarnym kolorze. Spódnice uszyte były z białego płótna na nią zakładana była zapaska ozdobiona haftem. W pasie kobiety przywiązywały się krajką w kolorze czerwonym. Ozdobę stanowiły korale. Mężatek kobiety na głowę zakładały czepek a na niego chustę.

GRA INTERAKTYWNA DLA DANEGO REGIONU

Autor ilustracji: Ada Florek

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Rozwój Sektorów Kreatywnych