NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY

Muzyczna podróż Oskarka - Kultura Kaszub

Autor



Anna Czerwińska-Rydel
Więcej

Anna Czerwińska-Rydel, pisarka, z wykształcenia muzyk i pedagog, autorka licznych i nagradzanych książek dla dzieci i młodzieży o tematyce biograficznej historycznej, muzycznej i społecznej. 

Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Polskiej Sekcji IBBY. 

Kawaler Orderu Uśmiechu oraz członkini Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu.

Pomysłodawczyni i twórczyni serii biograficznych powieści dla dzieci i młodzieży o wielkich Polakach („Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie”, „Moja babcia kocha Chopina”, „W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”, „Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku”, „Mój brat czarodziej” – opowieść o Julianie Tuwimie, „Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, „Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, „Fotel czasu” opowieść o Aleksandrze Fredrze, „W podróży ze skrzypcami. Opowieść o Henryku Wieniawskim”, „Moc czekolady. Opowieść o Wedlach i fabryce czekolady”, „Słońcem na papierze” opowieść o Kornelu Makuszyńskim, „Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim”, „Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce”, „Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu”, „Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu”, „Pięć skarbów pod wielkim śniegiem. Opowieść o Wandzie Rutkiewicz”, „Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej”, „Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim”, „Gen i już. Opowieść o Stefanie Banachu”, „Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Chodowieckim”)

Współtwórczyni portalu Internetowego o Chopinie www.echopin.pl który powstał we współpracy z Ministerstwem Kultury i Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. 

Autorka Gdańskiej Trylogii dla dzieci (trzy opowieści biograficzne o J. Heweliuszu, G. Fahrenheicie i A. Schopenhauerze), na ten projekt Autorka otrzymała stypendium dla twórców Prezydenta Miasta Gdańska oraz Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego. 

Twórczyni „Trylogii Gdańskiej 2” – trzech opowieściach biograficznych o wielkich gdańszczankach – Elżbiecie Heweliusz, Konstancji Czirenberg i Johannie Schopenhauer. Na ten projekt autorka otrzymała stypendium twórcze Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego.

Na podstawie jej książki „Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita” powstał spektakl dla dzieci w reż. Michała Derlatki, którego premiera odbyła się w 2013 roku w Teatrze Miniatura. Inscenizacja jest nowatorskim połączeniem teatru i laboratorium badawczego, co pozwala w większym stopniu rozbudzić wyobraźnię dzieci i zafascynować je eksperymentami naukowymi.

Autorka serii książek o Gdańskich Parkach wydawanych przez Muzeum Gdańska. Do tej pory ukazały się: „Opowieści Wielkiej Alei” oraz „Opowieści Parku Oliwskiego”, w przygotowaniu „Opowieści Parku Oruńskiego”.

Autorka książek popularno-naukowych dla najmłodszych. W tej serii dotychczas ukazało się: „Kłap! Co w zębach zgrzyta”, „Mniam! Co w brzuchu burczy”. W przygotowaniu książka o mózgu. 

Autorka za publikacje w roku 2011 otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną w kategorii Kreacje, a za książki wydane w roku 2012 otrzymała nagrodę Sztorm Roku w kategorii Literatura oraz dwukrotnie została nominowana do nagrody Splendor Gedanensis – za rok 2012 i za rok 2013. 

W roku 2013, 2018 oraz 2022 roku autorka otrzymała literackie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Anna Czerwińska-Rydel w swoich książkach i opowiadaniach pisze o ludziach z pasją, problemach dzieci, rodzinie, samotności, potrzebie bliskości, zrozumienia, miłości, a przede wszystkim o muzyce. Współpracuje ze znakomitymi ilustratorami (Józef Wilkoń, Dorota Łoskot-Cichocka, Anna Sędziwy, Ewa Poklewska-Koziełło, Agnieszka Żelewska, Marta Ignerska, Monika Hanulak, Kasia Bogucka, Zuzanna Orlińska, Artur Nowicki i wielu innych) oraz z wieloma wydawnictwami (Wydawnictwo Muchomor, Akapit-Press, Wytwórnia, Literatura, Debit, Buka, Wydawnictwo Harmonia i in.)

Jej książki otrzymały prestiżowe nagrody:

Tajemnica Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2007

W szarym habicie i czarnym kapturze 

  • wyróżnienie w kategorii proza dla dzieci Costerina 2009

Sekretnik Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2010

Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie 

  • Feniks 2011, Nagroda Wydawców Katolickich

Moja babcia kocha Chopina 

  • wyróżnienie Feniks 2011

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem 

  • nagroda Książka Roku IBBY 2011 w kategorii ilustracje
  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”

Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita

  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • wyróżnienie Książka Roku IBBY 2012 w kategorii literackiej

Wszystko gra

  • I nagroda Bologna Ragazzi Award w kategorii „Non Fiction”
  • Wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • Srebrna nagroda w konkursie European Design Awards 2012 w kategorii Book and Editorial illustration.
  • nagroda Książka Roku IBBY 2012 w kategorii ilustracje
  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Honorową Listę IBBY
  • nominacja do nagrody Deutscher Jugendliteraturpreis 2014

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku

  • nagroda Książka Zimy 2012/2013
  • wyróżnienie w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2013.
  • Książka Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

 

Jak rumianek

  • II nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2013

Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim

  • Nominacja do nagrody Książka Roku IBBY 2013 w kategorii literackiej

Fotel czasu

  • Nominacja do Nagrody Literackiej Miasta Stołecznego Warszawy 2013

Lustra Johanny

  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2016.
  • Książka Lustra Johanny została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

Zdobyć Koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce

  • III nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2016

Audiobooki: 

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki.

W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki. 

Anna Czerwińska-Rydel na stałe mieszka w Gdańsku. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i studentami prowadząc zajęcia muzyczne, pedagogiczne oraz terapeutyczne.

www.annaczerwinskarydel.com

 

Książki i audiobooki

1. Tajemnica Matyldy, il. Agnieszka Gruda, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2007 

2. Gwiazdka, il. Mieczysław Wróbel, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008

3. Marzenie Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009

4. W szarym habicie i czarnym kapturze, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009 

5. Sekretnik Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2010 

6. Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, il. Józef Wilkoń, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Bernardinum 2010 

7. Moja babcia kocha Chopina, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010 

8. Tajemnicze dźwięki, il. Zuzia Orlińska, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2011

9. Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

10. W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor/Wydawnictwo Bernardinum, Warszawa-Pelplin 2011

11. Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011 

12. Ciepło-zimno, zagadka Daniela Gabriela Fahrenheita, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, czyta Anna Dymna, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

13. Co tu jest grane?, il. Kasia Bogucka, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012

14. Życie pod psem według Artura Schopenhauera, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2012

AUDIOBOOK Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku, czyta Henryk Talar, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2012

15. Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

16. Jak rumianek, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012

17. Mój brat czarodziej, oprac. graf. Dorota Nowacka, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2013

18. Szczecin. Przewodnik dla dzieci, il. Katarzyna Bogucka, Wydawnictwo Fundacja Artmosphere, Szczecin 2013

19. Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, Wydawnictwo Debit - Bielsko-Biała, Wydawnictwo Atut – Wrocław, 2013

20. Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2013

21. Fotel czasu. Historia Aleksandra Fredry, il. Dorota Łoskot-Cichocka, oprac. graficzne Dorota Nowacka, Wydawnictwo Fundacji Rodu Szeptyckich, Warszawa 2013

22. Karolinka i Kociewska grappa. Przewodnik kulinarny po Kociewiu dla dzieci. 

23. Moc czekolady. Opowieść o Wedlach, oprac. graf. Poważne Studio, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

24. W podróży ze skrzypcami. Przygody Henryka Wieniawskiego, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura – Łódź, Towarzystwo im. H. Wieniawskiego – Poznań, 2014

25. Słońcem na papierze. Opowieść o Kornelu Makuszyńskim, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2014

26. Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim, il. Jan Bajtlik, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

AUDIOBOOK Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita, czyta Adam Ferency, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2014

27. Moje prawa ważna sprawa, il. Kasia Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2014

28. Teoria Pana Alberta, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2014

29. Którędy do gwiazd. Opowieść o Elżbiecie Heweliusz, pierwszej kobiecie astronom, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

30. Bałtycka Syrena. Opowieść o Konstancji Czirenberg, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

31. Lustra Johanny. Opowieść o Johannie Schopenhauer, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2015

AUDIOBOOK Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2015

32. Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2016

33. Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016

34. Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016

35. Co słychać?, il. Monika Hanulak, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2016

36. Wielki Karol i Mały Lolek, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

37. Planety Pana Mikołaja, il. Katarzyna Bajerowicz, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

38. Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Mikołaju Chodowieckimil. Emilia Pyza, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016.

39. Pięć skarbów pod wielkim śniegiem, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2017

40. Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

41. Medal za uśmiech, czyli dzieci mają głos, il. Katarzyna Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

42. Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim, il. Magdalena Pilch, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

AUDIOBOOK Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, czyta Andrzej Chyra, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2018

43. Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, il. Marcin Minor, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2020

44. Kłap! Co w zębach zgrzyta?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2020

AUDIOBOOK Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, czyta Małgorzata Kożuchowska, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2020

45. Opowieści Wielkiej Alei, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2020

46. Mniam! Co w brzuchu burczy?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2021

47. Opowieści Parku Oliwskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2021

48. Jabłko Newtona, il. Agata Kopff, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2022

49. Zagraj to, Fryderyku, il. Aleksandra Krzanowska, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2023

W druku:

50. Wiem co w głowie siedzi, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2023

51. Opowieści Parku Oruńskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2023

 

Tłumaczenia i wydania zagraniczne

Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011

Książka przetłumaczona na język portugalski, hiszpański, węgierski, niemiecki, francuski, koreański, chiński i wydana w Brazylii, Hiszpanii, Francji, Korei, Chinach, Niemczech i na Węgrzech.

 

Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

Książka przetłumaczona na język czeski, wydana w Czechach. 

 

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

Książka przetłumaczona na język chiński, wydana na Tajwanie.

 

 

 

 

 


Lektor



Rafał Szałajko
Więcej
Aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Nagrodzony na Festiwalu Szkół Teatralnych. Związany z takimi wrocławskimi teatrami jak: Teatr Polski, Współczesny, K2, gdzie grał w spektaklach J. Jarockiego, M. Englerta, czy P. Miśkiewicza. W swoim dorobku ma współprace z krakowskim Teatrem STU i scenami warszawskimi: Teatrem Kamienica i Teatrem Capitol. Znany m.in. z seriali takich jak: "Leśniczówka", "Ojciec Mateusz", "Pierwsza Miłość", "Diagnoza", "Belfer", a także z produkcji filmowych: "Porady na zdrady", "Pitbull. Ostatni Pies", "Planeta Singli" "Autsajder", "Żurek". Najmłodsi doskonale znają go z produkcji telewizyjnej "Domisie" w TVP ABC.

Anna Czerwińska-Rydel, pisarka, z wykształcenia muzyk i pedagog, autorka licznych i nagradzanych książek dla dzieci i młodzieży o tematyce biograficznej historycznej, muzycznej i społecznej. 

Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Polskiej Sekcji IBBY. 

Kawaler Orderu Uśmiechu oraz członkini Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu.

Pomysłodawczyni i twórczyni serii biograficznych powieści dla dzieci i młodzieży o wielkich Polakach („Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie”, „Moja babcia kocha Chopina”, „W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”, „Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku”, „Mój brat czarodziej” – opowieść o Julianie Tuwimie, „Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, „Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, „Fotel czasu” opowieść o Aleksandrze Fredrze, „W podróży ze skrzypcami. Opowieść o Henryku Wieniawskim”, „Moc czekolady. Opowieść o Wedlach i fabryce czekolady”, „Słońcem na papierze” opowieść o Kornelu Makuszyńskim, „Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim”, „Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce”, „Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu”, „Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu”, „Pięć skarbów pod wielkim śniegiem. Opowieść o Wandzie Rutkiewicz”, „Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej”, „Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim”, „Gen i już. Opowieść o Stefanie Banachu”, „Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Chodowieckim”)

Współtwórczyni portalu Internetowego o Chopinie www.echopin.pl który powstał we współpracy z Ministerstwem Kultury i Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. 

Autorka Gdańskiej Trylogii dla dzieci (trzy opowieści biograficzne o J. Heweliuszu, G. Fahrenheicie i A. Schopenhauerze), na ten projekt Autorka otrzymała stypendium dla twórców Prezydenta Miasta Gdańska oraz Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego. 

Twórczyni „Trylogii Gdańskiej 2” – trzech opowieściach biograficznych o wielkich gdańszczankach – Elżbiecie Heweliusz, Konstancji Czirenberg i Johannie Schopenhauer. Na ten projekt autorka otrzymała stypendium twórcze Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego.

Na podstawie jej książki „Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita” powstał spektakl dla dzieci w reż. Michała Derlatki, którego premiera odbyła się w 2013 roku w Teatrze Miniatura. Inscenizacja jest nowatorskim połączeniem teatru i laboratorium badawczego, co pozwala w większym stopniu rozbudzić wyobraźnię dzieci i zafascynować je eksperymentami naukowymi.

Autorka serii książek o Gdańskich Parkach wydawanych przez Muzeum Gdańska. Do tej pory ukazały się: „Opowieści Wielkiej Alei” oraz „Opowieści Parku Oliwskiego”, w przygotowaniu „Opowieści Parku Oruńskiego”.

Autorka książek popularno-naukowych dla najmłodszych. W tej serii dotychczas ukazało się: „Kłap! Co w zębach zgrzyta”, „Mniam! Co w brzuchu burczy”. W przygotowaniu książka o mózgu. 

Autorka za publikacje w roku 2011 otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną w kategorii Kreacje, a za książki wydane w roku 2012 otrzymała nagrodę Sztorm Roku w kategorii Literatura oraz dwukrotnie została nominowana do nagrody Splendor Gedanensis – za rok 2012 i za rok 2013. 

W roku 2013, 2018 oraz 2022 roku autorka otrzymała literackie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Anna Czerwińska-Rydel w swoich książkach i opowiadaniach pisze o ludziach z pasją, problemach dzieci, rodzinie, samotności, potrzebie bliskości, zrozumienia, miłości, a przede wszystkim o muzyce. Współpracuje ze znakomitymi ilustratorami (Józef Wilkoń, Dorota Łoskot-Cichocka, Anna Sędziwy, Ewa Poklewska-Koziełło, Agnieszka Żelewska, Marta Ignerska, Monika Hanulak, Kasia Bogucka, Zuzanna Orlińska, Artur Nowicki i wielu innych) oraz z wieloma wydawnictwami (Wydawnictwo Muchomor, Akapit-Press, Wytwórnia, Literatura, Debit, Buka, Wydawnictwo Harmonia i in.)

Jej książki otrzymały prestiżowe nagrody:

Tajemnica Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2007

W szarym habicie i czarnym kapturze 

  • wyróżnienie w kategorii proza dla dzieci Costerina 2009

Sekretnik Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2010

Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie 

  • Feniks 2011, Nagroda Wydawców Katolickich

Moja babcia kocha Chopina 

  • wyróżnienie Feniks 2011

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem 

  • nagroda Książka Roku IBBY 2011 w kategorii ilustracje
  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”

Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita

  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • wyróżnienie Książka Roku IBBY 2012 w kategorii literackiej

Wszystko gra

  • I nagroda Bologna Ragazzi Award w kategorii „Non Fiction”
  • Wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • Srebrna nagroda w konkursie European Design Awards 2012 w kategorii Book and Editorial illustration.
  • nagroda Książka Roku IBBY 2012 w kategorii ilustracje
  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Honorową Listę IBBY
  • nominacja do nagrody Deutscher Jugendliteraturpreis 2014

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku

  • nagroda Książka Zimy 2012/2013
  • wyróżnienie w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2013.
  • Książka Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

 

Jak rumianek

  • II nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2013

Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim

  • Nominacja do nagrody Książka Roku IBBY 2013 w kategorii literackiej

Fotel czasu

  • Nominacja do Nagrody Literackiej Miasta Stołecznego Warszawy 2013

Lustra Johanny

  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2016.
  • Książka Lustra Johanny została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

Zdobyć Koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce

  • III nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2016

Audiobooki: 

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki.

W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki. 

Anna Czerwińska-Rydel na stałe mieszka w Gdańsku. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i studentami prowadząc zajęcia muzyczne, pedagogiczne oraz terapeutyczne.

www.annaczerwinskarydel.com

 

Książki i audiobooki

1. Tajemnica Matyldy, il. Agnieszka Gruda, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2007 

2. Gwiazdka, il. Mieczysław Wróbel, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008

3. Marzenie Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009

4. W szarym habicie i czarnym kapturze, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009 

5. Sekretnik Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2010 

6. Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, il. Józef Wilkoń, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Bernardinum 2010 

7. Moja babcia kocha Chopina, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010 

8. Tajemnicze dźwięki, il. Zuzia Orlińska, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2011

9. Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

10. W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor/Wydawnictwo Bernardinum, Warszawa-Pelplin 2011

11. Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011 

12. Ciepło-zimno, zagadka Daniela Gabriela Fahrenheita, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, czyta Anna Dymna, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

13. Co tu jest grane?, il. Kasia Bogucka, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012

14. Życie pod psem według Artura Schopenhauera, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2012

AUDIOBOOK Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku, czyta Henryk Talar, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2012

15. Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

16. Jak rumianek, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012

17. Mój brat czarodziej, oprac. graf. Dorota Nowacka, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2013

18. Szczecin. Przewodnik dla dzieci, il. Katarzyna Bogucka, Wydawnictwo Fundacja Artmosphere, Szczecin 2013

19. Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, Wydawnictwo Debit - Bielsko-Biała, Wydawnictwo Atut – Wrocław, 2013

20. Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2013

21. Fotel czasu. Historia Aleksandra Fredry, il. Dorota Łoskot-Cichocka, oprac. graficzne Dorota Nowacka, Wydawnictwo Fundacji Rodu Szeptyckich, Warszawa 2013

22. Karolinka i Kociewska grappa. Przewodnik kulinarny po Kociewiu dla dzieci. 

23. Moc czekolady. Opowieść o Wedlach, oprac. graf. Poważne Studio, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

24. W podróży ze skrzypcami. Przygody Henryka Wieniawskiego, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura – Łódź, Towarzystwo im. H. Wieniawskiego – Poznań, 2014

25. Słońcem na papierze. Opowieść o Kornelu Makuszyńskim, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2014

26. Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim, il. Jan Bajtlik, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

AUDIOBOOK Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita, czyta Adam Ferency, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2014

27. Moje prawa ważna sprawa, il. Kasia Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2014

28. Teoria Pana Alberta, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2014

29. Którędy do gwiazd. Opowieść o Elżbiecie Heweliusz, pierwszej kobiecie astronom, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

30. Bałtycka Syrena. Opowieść o Konstancji Czirenberg, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

31. Lustra Johanny. Opowieść o Johannie Schopenhauer, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2015

AUDIOBOOK Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2015

32. Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2016

33. Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016

34. Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016

35. Co słychać?, il. Monika Hanulak, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2016

36. Wielki Karol i Mały Lolek, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

37. Planety Pana Mikołaja, il. Katarzyna Bajerowicz, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

38. Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Mikołaju Chodowieckimil. Emilia Pyza, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016.

39. Pięć skarbów pod wielkim śniegiem, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2017

40. Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

41. Medal za uśmiech, czyli dzieci mają głos, il. Katarzyna Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

42. Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim, il. Magdalena Pilch, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

AUDIOBOOK Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, czyta Andrzej Chyra, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2018

43. Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, il. Marcin Minor, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2020

44. Kłap! Co w zębach zgrzyta?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2020

AUDIOBOOK Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, czyta Małgorzata Kożuchowska, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2020

45. Opowieści Wielkiej Alei, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2020

46. Mniam! Co w brzuchu burczy?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2021

47. Opowieści Parku Oliwskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2021

48. Jabłko Newtona, il. Agata Kopff, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2022

49. Zagraj to, Fryderyku, il. Aleksandra Krzanowska, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2023

W druku:

50. Wiem co w głowie siedzi, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2023

51. Opowieści Parku Oruńskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2023

 

Tłumaczenia i wydania zagraniczne

Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011

Książka przetłumaczona na język portugalski, hiszpański, węgierski, niemiecki, francuski, koreański, chiński i wydana w Brazylii, Hiszpanii, Francji, Korei, Chinach, Niemczech i na Węgrzech.

 

Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

Książka przetłumaczona na język czeski, wydana w Czechach. 

 

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

Książka przetłumaczona na język chiński, wydana na Tajwanie.

 

 

 

 

 


Aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Nagrodzony na Festiwalu Szkół Teatralnych. Związany z takimi wrocławskimi teatrami jak: Teatr Polski, Współczesny, K2, gdzie grał w spektaklach J. Jarockiego, M. Englerta, czy P. Miśkiewicza. W swoim dorobku ma współprace z krakowskim Teatrem STU i scenami warszawskimi: Teatrem Kamienica i Teatrem Capitol. Znany m.in. z seriali takich jak: "Leśniczówka", "Ojciec Mateusz", "Pierwsza Miłość", "Diagnoza", "Belfer", a także z produkcji filmowych: "Porady na zdrady", "Pitbull. Ostatni Pies", "Planeta Singli" "Autsajder", "Żurek". Najmłodsi doskonale znają go z produkcji telewizyjnej "Domisie" w TVP ABC.

Muzyka Kaszub

music-icon
play stop
nazwa utworu:

„Polka Władyś”

Na Pomorzu polski folklor muzyczny tworzyli głównie Kaszubi, Słowińcy, Borowiacy Tucholscy i Kociewiacy. Stosunkowo więcej niż w innych regionach Polski jest tu melodii czysto instrumentalnych, jak np. polki i walce.

Skrzypce Diabelskie



Wojciech Lubartowicz
Więcej
WOJCIECH LUBERTOWICZ - reżyser dźwięku i multiinstrumentalista. Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Specjalizuje się w grze na etnicznych instrumentach perkusyjnych (bębny obręczowe, darbuka, tombak, cajon), oraz dętych (duduk, ney). Działa na pograniczu stylów i gatunków muzycznych, współpracując zarówno z artystami związanymi z muzyką dawną (Il Giardino D'Amore, Sabionetta, Alta), folkową (m.in. Maria Pomianowska, Mosaic, Karolina Skrzyńska, Angela Gaber), tradycyjną (Warszawsko-Lubelska Orkiestra Dęta, Monodia Polska), czy jazzową i alternatywną (Zawartko/Piasecki, Phillip Bracken). Ma na swoim koncie ponad 30 nagrań płytowych i koncerty na czterech kontynentach. Obecnie w ramach studiów doktoranckich powadzi badania nad współczesną techniką gry na bębnach obręczowych w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Skrzypce



Kacper Malisz
Więcej
Kacper Malisz (ur. 3.10.1999 w Krośnie) - polski skrzypek, kompozytor. Poprzez tradycje rodzinne głęboko związany z muzyką tradycyjną. Jego twórczość to swego rodzaju próba nowoczesnego spojrzenia na muzykę ludową, z jednoczesnym zachowaniem jej tradycyjnego rdzenia. Lider Kapeli Maliszów oraz Kacper Malisz Quartet. Współzałożyciel tria Suferi. Współpracował z takimi artystami i zespołami jak: Nikola Kołodziejczyk, Adam Sztaba, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski, Michał Barański, Piotr Wyleżoł, Jan Smoczyński, Debashish Bhattacharya, Yat-Kha, Kapela ze Wsi Warszawa. Od 13 roku życia czynnie koncertuje i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentalistów polskiej sceny folkowej oraz jazzowej. Z autorską muzyką występował na najlepszych festiwalach w Europie i na świecie, m.in: WOMAD UK na scenie radia BBC3, Rainforest Festival w Malezji, Colors of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festival w Niemczech, Budapest Ritmo na Węgrzech, Viljandi w Estonii, Kaustinen Festival w Finlandii. Jako lider Kapeli Maliszów wydał dwa albumy, obydwa ciepło przyjęte przez krytyków oraz publiczność, czego świadectwem są m.in. I nagroda w konkursie na Najlepszą Płytę Folkową roku "Folkowy Fonogram Roku" Polskiego Radia za krążek „Wiejski Dżez” (2017) oraz III nagroda w tym samym konkursie za album „Mazurki Niepojęte” (2014). Płyta „Wiejski Dżez” została uznana przez prestiżowy brytyjski magazyn Songlines za jedną z 10 najlepszych płyt world-music 2017 roku, oraz jedną z 50 najlepszych płyt world-music lat 2015-2020. Ten sam album został również uznany za jedną z najlepszych płyt folkowych ostatniego 25 lecia przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Zwycięzca międzynarodowego konkursu skrzypcowego Seifert Competition 2022, uznawanego za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla skrzypków jazzowych na świecie. Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów muzyki folkowej w Polsce, m.in.: Turniej Muzyków Prawdziwych, Nowa Tradycja (trzykrotnie), Mikołajki Folkowe, Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Stypendysta Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągniecia, stypendysta programu Młoda Polska.
WOJCIECH LUBERTOWICZ - reżyser dźwięku i multiinstrumentalista. Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Specjalizuje się w grze na etnicznych instrumentach perkusyjnych (bębny obręczowe, darbuka, tombak, cajon), oraz dętych (duduk, ney). Działa na pograniczu stylów i gatunków muzycznych, współpracując zarówno z artystami związanymi z muzyką dawną (Il Giardino D'Amore, Sabionetta, Alta), folkową (m.in. Maria Pomianowska, Mosaic, Karolina Skrzyńska, Angela Gaber), tradycyjną (Warszawsko-Lubelska Orkiestra Dęta, Monodia Polska), czy jazzową i alternatywną (Zawartko/Piasecki, Phillip Bracken). Ma na swoim koncie ponad 30 nagrań płytowych i koncerty na czterech kontynentach. Obecnie w ramach studiów doktoranckich powadzi badania nad współczesną techniką gry na bębnach obręczowych w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Kacper Malisz (ur. 3.10.1999 w Krośnie) - polski skrzypek, kompozytor. Poprzez tradycje rodzinne głęboko związany z muzyką tradycyjną. Jego twórczość to swego rodzaju próba nowoczesnego spojrzenia na muzykę ludową, z jednoczesnym zachowaniem jej tradycyjnego rdzenia. Lider Kapeli Maliszów oraz Kacper Malisz Quartet. Współzałożyciel tria Suferi. Współpracował z takimi artystami i zespołami jak: Nikola Kołodziejczyk, Adam Sztaba, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski, Michał Barański, Piotr Wyleżoł, Jan Smoczyński, Debashish Bhattacharya, Yat-Kha, Kapela ze Wsi Warszawa. Od 13 roku życia czynnie koncertuje i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentalistów polskiej sceny folkowej oraz jazzowej. Z autorską muzyką występował na najlepszych festiwalach w Europie i na świecie, m.in: WOMAD UK na scenie radia BBC3, Rainforest Festival w Malezji, Colors of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festival w Niemczech, Budapest Ritmo na Węgrzech, Viljandi w Estonii, Kaustinen Festival w Finlandii. Jako lider Kapeli Maliszów wydał dwa albumy, obydwa ciepło przyjęte przez krytyków oraz publiczność, czego świadectwem są m.in. I nagroda w konkursie na Najlepszą Płytę Folkową roku "Folkowy Fonogram Roku" Polskiego Radia za krążek „Wiejski Dżez” (2017) oraz III nagroda w tym samym konkursie za album „Mazurki Niepojęte” (2014). Płyta „Wiejski Dżez” została uznana przez prestiżowy brytyjski magazyn Songlines za jedną z 10 najlepszych płyt world-music 2017 roku, oraz jedną z 50 najlepszych płyt world-music lat 2015-2020. Ten sam album został również uznany za jedną z najlepszych płyt folkowych ostatniego 25 lecia przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Zwycięzca międzynarodowego konkursu skrzypcowego Seifert Competition 2022, uznawanego za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla skrzypków jazzowych na świecie. Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów muzyki folkowej w Polsce, m.in.: Turniej Muzyków Prawdziwych, Nowa Tradycja (trzykrotnie), Mikołajki Folkowe, Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Stypendysta Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągniecia, stypendysta programu Młoda Polska.

Zdjęcia instrumentów

Skrzypce to instrument strunowy z rodziny smyczkowej. Skrzypce składają się głównie z pudła rezonansowego wykonanego najczęściej z drewna świerkowego na górze i klonowego na spodzie. Kształt pudła rezonansowego przypomina klepsydrę, co jest istotne dla brzmienia instrumentu. Do pudła rezonansowego przymocowana jest szyjka, na niej znajduje się gryf, a całość kończy komora kołkowa z główką w charakterystycznym kształcie ślimaka. Dźwięk wytwarzany jest poprzez drganie strun. Gra na skrzypcach następuje za pomocą smyczka. Jest to sprężysty drewniany pręt, u góry zakończony tzw. „główką”, a u dołu „żabką”. Główka smyczka to górna część, która trzyma skrzypek. Jest to wygięta, drewniana część smyczka, która zapewnia wygodny uchwyt. Żabka to dolna część smyczka, która jest odpowiedzialna za wydanie włosia. Włosie jest połączone do żabki na jednym końcu, a na końcu jest przytwierdzone do smyczki. Wibracje smyczka nad strunami wytwarza dźwięk. Skrzypce są znane z pięknego, ciepłego i bogatego brzmienia.


Diabelskie skrzypce to tradycyjny ludowy instrument muzyczny o charakterystycznym wyglądzie rozszerzonego kija, który przypomina miotłę. Na szczycie tego kija znajduje się maska gbura lub diabła z charakterystycznym kapeluszem, z którego wyłaniają się wiechowate włosy. Poniżej połowy kija umieszczona jest deska mającą kształt skrzypiec. Do deski przymocowane jest blaszane pudełko wypełnione twardymi przedmiotami, które grzechoczą przy potrząśnięciu. Diabelskie skrzypce mają jedną, dwie lub trzy struny wykonane z drutu, które pociągane brzęczą. Dodatkowe dźwięki można wydobyć, uderzając dłonią lub patykiem w deskę, lub pudełko. Instrument ten jest powszechnie używany do wydawania rytmicznych dźwięków i akompaniowania innym instrumentom ludowym. Stanowi jeden z ważniejszych element kultury i tradycji muzycznej wielu regionów Europy Wschodniej, dodając swoje unikalne znaczenie do ludowej muzyki i tańców.



SCHEMAT (INSTRUKCJA) BUDOWY INSTRUMENTU CHARAKTERYSTYCZNEGO DLA DANEGO REGIONU

SKRZYPCE DIABELSKIE

 

MATERIAŁY: kij od miotły, mocny drut, sklejka lub tektura, arkusz cienkiej blachy (jak do konserw), karton, blaszane pudełko, klej, wkręty, farby plakatowe lub akrylowe. Materiały na głowę – zależą od pomysłowości: można ją wykonać np. z pianki lub styropianu, brodę z czarnego sztucznego futerka itp.

 

NARZĘDZIA: niewielka piła, nożyce do blachy, wiertarka z cienkim wiertłem, nożyczki, ołówek, pędzel, nóż, papier ścierny, pilnik do metalu, śrubokręt, rękawice ochronne, kleszczyki, przecinak

 

UWAGAZ naszych instrumentów ten jest najtrudniejszy do wykonania. Wymaga pomocy osób dorosłych i dużej ostrożności. Ale również dorośli proszeni są o zachowanie szczególnej uwagi, zwłaszcza przy wycinaniu blachy. Należy pracować w ochronnych rękawicach, a skrawki blachy, nawet najmniejsze, zabezpieczyć przed dziećmi, zwierzętami i zagubieniem. Krawędzie wyciętych kształtów trzeba stępić przy pomocy pilnika i papieru ściernego.

 

WYKONANIE:

Skrzypce diabelskie składają się z trzech zasadniczych części: korpusu (1), głowy (2) i kapelusza (3), zamocowanych na kiju. Wszystkie muszą być solidnie umocowane z racji techniki gry polegającej m.in. na wybijaniu rytmu o podłogę kijem mocującym.

 

1. KORPUS: Składa się z płaskiej sylwetki pudła rezonansowego w kształcie pudła skrzypiec lub gitary (A) oraz pudełka blaszanego (B), które jest rzeczywistym pudłem rezonansowym wzmacniającym dźwięk. Sylwetkę rysujemy i wycinamy z cienkiej sklejki lub grubej tektury, malujemy wedle własnej inwencji. Pudełko blaszane (można je pomalować farbą do blachy) mocujemy do kija (C) za pomocą wkrętów, ale tak, żeby jednocześnie przytrzymywało płaską sylwetkę pudła. Wkręty muszą więc przebić spód pudełka oraz sklejkę i być wkręcone w drzewce szczotki. Najlepiej wkręcać je wewnątrz otwartej puszki na jej dnie (D). Potem ją zamykamy i przyciskamy strunami. „Struny” z drutu idą przez całą długość instrumentu. Mogą być 2. Mocujemy je do kija z jednej strony pod głową diabelską, a z drugiej na dole, pod „pudłem” (E). Powinny być naciągnięte tak, żeby przytrzymywały metalowe pudełko.

 

2. GŁOWA: Diabelska głowa może być wykonana z różnych materiałów i stworzona wedle własnego pomysłu. W oryginalnych kaszubskich instrumentach rzeźbi się ją z drewna, maluje i charakteryzuje dodatkami. Musi przez nią jednak przechodzić kij od szczotki i nieco ponad nią wystawać, tak żeby stabilizować kapelusz (F). Zamiast drewna przy robieniu głowy można zastosować inne materiały – np. piankę, styropian lub masę papierową odpowiednio ozdobioną z przymocowaną brodą, wąsami i rogami. Ważne, żeby głowa była dobrze zamocowana, odporna na uderzenia kija o podłogę. Z tyłu głowy lub poniżej można dodatkowo zamocować kolorowe wstążki, które mogą zwisać na wysokość pudła rezonansowego (G).

 

3. KAPELUSZ: To nie tylko nakrycie głowy ale element grający, trochę jak talerze w perkusji. Wycinamy z blachy 2 krążki o podobnej średnicy. Będzie to podwójne rondo kapelusza, muszą więc przykrywać głowę i nieco wystawać poza nią. Ich średnica będzie też większa od kartonowego stożka zamykającego kapelusz. Jeden z krążków trzeba zamontować do kija na stałe i oprzeć na diabelskiej głowie (H). W tym celu z pomocą przecinaka robimy w krążku nacięcia w kształcie krzyża. Nacięcia te powinny być niewiele dłuższe niż średnica kija (J). Po odgięciu w jedną stronę ich krawędzi – czerech rożków – uzyskamy w krążku otwór, przez który wsuwamy kij – otwór powinien być ciasny. Zagięte krawędzie otworu posłużą dodatkowo do stabilizacji ronda kapelusza. Możemy je obwiązać mocnym drutem i zacisnąć albo przykręcić wkrętami. Na tym stabilnym krążku zawiesimy kilka blaszek na drucikach – dla ozdoby i uzyskania dźwięku brzęczenia. (K). W tym celu przed wsunięciem na kij należy wywiercić w krążku kilka małych otworków przy krawędzi. Na krążku z zawieszkami będzie opierać się drugi ruchomy krążek (L). W ruchomym krążku wycinamy na środku okrągły otwór o nieco większej średnicy niż średnica kija, by po „nawleczeniu” go na kij mógł swobodnie się odbijać podczas stukania. Przewlekamy go więc przez wystającą nad głową końcówką kija i kładziemy na dolnym krążku. Nad tym podwójnym rondem nakładamy na wystającą końcówkę kija stożek, czyli szpiczaste zamknięcie kapelusza (M). Stożek wykonujemy z grubszego pomalowanego kartonu, zwijając go z przeciętego koła. Z jego szpica wypuszczamy kilka kolorowych wstążek (N). Można go ewentualnie jeszcze czymś obciążyć u dołu, żeby przy odbijaniu ronda nie spadał zbyt łatwo. W blaszane podwójne rondo można uderzać jak w talerze perkusyjne drewnianą pałeczką czy patykiem ok. 30 cm długości (O).

 

4. JAK GRAĆ na skrzypcach diabelskich: to instrument perkusyjny, strun nie stroimy – pałeczką uderza się w blaszane rondo kapelusza lub w blaszane pudełko, czasem w struny – na przemian z wybijaniem rytmu całym instrumentem przez uderzanie „kopytkiem”, czyli dolną częścią kija o podłogę. Można też potrząsać całym diabłem, wówczas brzmią tylko blaszane elementy.

 



SCENARIUSZE ZABAW

Scenariusz zajęć dla dzieci do książki: 

NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY

Muzyczna podróż Oskara

– Kultura Kaszub

Konspekt zajęć


Cele ogólne: 
 - poznanie sylwetki i dorobku Oskara Kolberga - polskiego etnografa, encyklopedystę, folklorystę i kompozytora.

- zapoznanie z folklorem Kaszub

- zapoznanie się z typowym instrumentem Kaszub – diabelskimi skrzypcami

- samodzielne wykonanie modelu „diabelskich skrzypiec” według szablonu
 - poszerzenie zasobu słownikowego o wyrazy związane z regionem kaszubskim,
 - zabawa muzyczno – ruchowa do melodii: „Polka Władyś”

- wdrażanie do uważnego słuchania,
 - kształcenie właściwej postawy wobec kultury ludowej.
 
Cele szczegółowe:
 - uczestnicy orientują się w folklorze kaszubskim: stroje, zwyczaje, instrumenty, muzyka,
 - rozumieją znaczenie niektórych wyrazów z gwary śląskiej,
 - uważnie słuchają muzyki i opowiadań,

- zaciekawia ich kultura ludowa.
 
Metody i środki dydaktyczne: pogadanka po przeczytaniu rozdziału o Kaszubach z książki: „NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY” - Muzyczna podróż Oskara, wytłumaczenie jak zbudować instrument, zabawa muzyczno – ruchowa „Polka Władyś”

działanie twórcze, ćwiczenia językowe, obrazki przedstawiające stroje kaszubskie i kolorowanki.
 
 

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie: Dobri dzéń!

Nieoficjalne przywitanie: Witôj!, Witôjtaż! (l. mn.), Czesc!

  1. Co oznacza „JO” po kaszubsku?

Aprobatę – „Jo”

Zdziwienie – „Jooo?”

Prośbę o potwierdzenie faktu – „Jo?”

Potwierdzenie faktu – „No jo”

Olśnienie – „A jooo!”

Rozczarowanie – „No jooo…”

Niedowierzanie – „Jo,jo…”

  1. Przeczytanie opowiadania o Kaszubach z książki: „NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY” - Muzyczna podróż Oskara.
  • Pytania po wysłuchaniu opowiadania: jaki obowiązkowy instrument musi być w kaszubskiej kapeli? Jakie zwyczaje maja Kaszubi? Jakie zioła zawiera tabaka?
  • Posłuchanie utworu: „Polka Władyś”
  • Wykonanie modelu instrumentu skrzypiec diabelskich i pokazanie na zdjęciu oryginału.
  • Zabawa muzyczno – ruchowa do utworu „Polka Władyś”

 

Dziewczyny tworzą wewnętrzne koło, a chłopcy zewnętrzne.

Wstęp – przygotowanie.

(wszystkie zmiany choreografii są z zachowaniem 8 –taktowych zmian melodii, czasami po 4-ry takty).

Cz. I.

Takty: 1-8 chłopcy trzymając się za ręce biegną w lewą stronę, a dziewczyny trzymając się a ręce biegną w prawą stronę

Takty: 9-16 chłopcy przyklękają na prawe kolano i klaszczą, a dziewczyny biegną dalej w lewą stronę w lewą stronę, w taktach 13-16 dziewczyny zmieniają kierunek na prawo.

Cz. II.

Takty 17-24 chłopcy i dziewczyny trzymając się ręce w parach biegną w lewo.

Takty 25-32 chłopcy trzymają się za ręce i podnoszą je tworząc tzw „bramy”, dziewczyny robią cztery przejścia (wykorzystując na przejście po dwa takty) przez „bramę”: wychodzą przez tą naprzeciwko (na zewnątrz koła) wchodzą następną (do środka koła), wychodzą kolejną (na zewnątrz koła) i wchodzą kolejną (do środka koła)

Cz. III.

Takty: 33-40 chłopcy i dziewczyny trzymając się ręce w parach biegną w lewo.

Takty: 41-48 chłopcy przyklękają na prawe kolano i klaszczą, a dziewczyny obracają się w miejscu w lewą stronę, a w taktach 45-48 dziewczyny zmieniają kierunek na prawo obracając się w miejscu.

 

 

  1. Włączamy nagranie opowiadania czytanego przez aktora Rafała Szałajko i malujemy kolorowankę przedstawiające stroje ludowe z Kaszub.

 


STROJE LUDOWE Z REGIONU

Podstawę kaszubskiego ubioru stanowiła biała koszula z bufiastymi i mocno marszczonymi rękawami zebranymi w mankiet. Koszule często ozdabiane były tradycyjnym haftem, w którym przeważał motyw roślinny. Pojawiał się on zwłaszcza wokół kołnierza. Pod kołnierzem wiązana była czerwona albo żółta wstążka. Na koszule zakładany był ciemnoniebieski weps, który nie miał rękawów i sięgał do kolan pod nim znajdowała się kamizelka. Kamizelka (liwka) była uszyta z lekkiego materiału kawalerowie nosili ją w jasnych kolorach z gładkiego lub wzorzystego materiały żonaci natomiast zakładali ciemne kamizelki. Na co dzień mężczyźni nosili jasne spodnie w zależności od stopnia zamożności wykonane były ze skóry, zamszu wełny lub materiału. Spodnie wkładane były w wysokie cholewki butów zwanych skorzniami. Ważnym elementem stroju był wykonany z filcu czarny

Kapelusz, zima zakładano muce, czyli futrzaną czapkę a latem przed słońcem najlepiej ochraniał słomiany kapelusz.
Strój damski
Strój kaszubski tak jak inne stroje regionalne ewaluował i zmieniał się wraz z upływem czasu. Podstawa ubioru była biała haftowana koszula na koszulę zakładano gorset wyszywany złota lub srebrną nicią. Wykonany najczęściej z wełny i lnu a później z aksamitu i innych materiałów dobrej jakości. Głowę panny przyozdabiał wianek /czepek a mężatki nosiły złotnice, które okrywały włosy i czoło. Złotnice wykonane były z aksamitu i obszywany złota nicią. Później tak jak wianki u panien przyozdabiane były dodatkowo wstążką. A bez względu na stan cywilny kobiety na co dzień nosiły chusty.
Dolna część garderoby składała się z halki w kolorze niebieskim dla młodych dziewcząt i granatowym lub brązowym dla mężatek. Ta kolorystyka była zachowana również w przypadku spódnic. Ostatnią warstwę ubioru stanowiła zapaska. Do codziennych prac przywdziewano zapaskę z płótna natomiast od święta mężatki zakładały jedwabne zapaski w kolorze zielonym lub modrym a panny nosiły białe szertuchy (zapaski) przyozdobione dołem misternym i tradycyjnym haftem.
Zimą, kobiety zakładały tzw. „korki”, by uchronić stopy przed mrozem. Odświętnym obuwiem były czarne, sznurowane trzewiki (wiksówki), w polu najczęściej pracowano boso.

GRA INTERAKTYWNA DLA DANEGO REGIONU

Autor ilustracji: Ada Florek


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Rozwój Sektorów Kreatywnych