NA TROPIE WŁASNEJ GWIAZDY

Muzyczna podróż Oskarka - Kultura Małopolski

Autor



Anna Czerwińska-Rydel
Więcej

Anna Czerwińska-Rydel, pisarka, z wykształcenia muzyk i pedagog, autorka licznych i nagradzanych książek dla dzieci i młodzieży o tematyce biograficznej historycznej, muzycznej i społecznej. 

Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Polskiej Sekcji IBBY. 

Kawaler Orderu Uśmiechu oraz członkini Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu.

Pomysłodawczyni i twórczyni serii biograficznych powieści dla dzieci i młodzieży o wielkich Polakach („Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie”, „Moja babcia kocha Chopina”, „W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”, „Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku”, „Mój brat czarodziej” – opowieść o Julianie Tuwimie, „Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, „Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, „Fotel czasu” opowieść o Aleksandrze Fredrze, „W podróży ze skrzypcami. Opowieść o Henryku Wieniawskim”, „Moc czekolady. Opowieść o Wedlach i fabryce czekolady”, „Słońcem na papierze” opowieść o Kornelu Makuszyńskim, „Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim”, „Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce”, „Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu”, „Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu”, „Pięć skarbów pod wielkim śniegiem. Opowieść o Wandzie Rutkiewicz”, „Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej”, „Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim”, „Gen i już. Opowieść o Stefanie Banachu”, „Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Chodowieckim”)

Współtwórczyni portalu Internetowego o Chopinie www.echopin.pl który powstał we współpracy z Ministerstwem Kultury i Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. 

Autorka Gdańskiej Trylogii dla dzieci (trzy opowieści biograficzne o J. Heweliuszu, G. Fahrenheicie i A. Schopenhauerze), na ten projekt Autorka otrzymała stypendium dla twórców Prezydenta Miasta Gdańska oraz Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego. 

Twórczyni „Trylogii Gdańskiej 2” – trzech opowieściach biograficznych o wielkich gdańszczankach – Elżbiecie Heweliusz, Konstancji Czirenberg i Johannie Schopenhauer. Na ten projekt autorka otrzymała stypendium twórcze Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego.

Na podstawie jej książki „Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita” powstał spektakl dla dzieci w reż. Michała Derlatki, którego premiera odbyła się w 2013 roku w Teatrze Miniatura. Inscenizacja jest nowatorskim połączeniem teatru i laboratorium badawczego, co pozwala w większym stopniu rozbudzić wyobraźnię dzieci i zafascynować je eksperymentami naukowymi.

Autorka serii książek o Gdańskich Parkach wydawanych przez Muzeum Gdańska. Do tej pory ukazały się: „Opowieści Wielkiej Alei” oraz „Opowieści Parku Oliwskiego”, w przygotowaniu „Opowieści Parku Oruńskiego”.

Autorka książek popularno-naukowych dla najmłodszych. W tej serii dotychczas ukazało się: „Kłap! Co w zębach zgrzyta”, „Mniam! Co w brzuchu burczy”. W przygotowaniu książka o mózgu. 

Autorka za publikacje w roku 2011 otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną w kategorii Kreacje, a za książki wydane w roku 2012 otrzymała nagrodę Sztorm Roku w kategorii Literatura oraz dwukrotnie została nominowana do nagrody Splendor Gedanensis – za rok 2012 i za rok 2013. 

W roku 2013, 2018 oraz 2022 roku autorka otrzymała literackie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Anna Czerwińska-Rydel w swoich książkach i opowiadaniach pisze o ludziach z pasją, problemach dzieci, rodzinie, samotności, potrzebie bliskości, zrozumienia, miłości, a przede wszystkim o muzyce. Współpracuje ze znakomitymi ilustratorami (Józef Wilkoń, Dorota Łoskot-Cichocka, Anna Sędziwy, Ewa Poklewska-Koziełło, Agnieszka Żelewska, Marta Ignerska, Monika Hanulak, Kasia Bogucka, Zuzanna Orlińska, Artur Nowicki i wielu innych) oraz z wieloma wydawnictwami (Wydawnictwo Muchomor, Akapit-Press, Wytwórnia, Literatura, Debit, Buka, Wydawnictwo Harmonia i in.)

Jej książki otrzymały prestiżowe nagrody:

Tajemnica Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2007

W szarym habicie i czarnym kapturze 

  • wyróżnienie w kategorii proza dla dzieci Costerina 2009

Sekretnik Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2010

Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie 

  • Feniks 2011, Nagroda Wydawców Katolickich

Moja babcia kocha Chopina 

  • wyróżnienie Feniks 2011

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem 

  • nagroda Książka Roku IBBY 2011 w kategorii ilustracje
  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”

Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita

  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • wyróżnienie Książka Roku IBBY 2012 w kategorii literackiej

Wszystko gra

  • I nagroda Bologna Ragazzi Award w kategorii „Non Fiction”
  • Wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • Srebrna nagroda w konkursie European Design Awards 2012 w kategorii Book and Editorial illustration.
  • nagroda Książka Roku IBBY 2012 w kategorii ilustracje
  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Honorową Listę IBBY
  • nominacja do nagrody Deutscher Jugendliteraturpreis 2014

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku

  • nagroda Książka Zimy 2012/2013
  • wyróżnienie w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2013.
  • Książka Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

 

Jak rumianek

  • II nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2013

Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim

  • Nominacja do nagrody Książka Roku IBBY 2013 w kategorii literackiej

Fotel czasu

  • Nominacja do Nagrody Literackiej Miasta Stołecznego Warszawy 2013

Lustra Johanny

  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2016.
  • Książka Lustra Johanny została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

Zdobyć Koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce

  • III nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2016

Audiobooki: 

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki.

W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki. 

Anna Czerwińska-Rydel na stałe mieszka w Gdańsku. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i studentami prowadząc zajęcia muzyczne, pedagogiczne oraz terapeutyczne.

www.annaczerwinskarydel.com

 

Książki i audiobooki

1. Tajemnica Matyldy, il. Agnieszka Gruda, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2007 

2. Gwiazdka, il. Mieczysław Wróbel, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008

3. Marzenie Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009

4. W szarym habicie i czarnym kapturze, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009 

5. Sekretnik Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2010 

6. Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, il. Józef Wilkoń, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Bernardinum 2010 

7. Moja babcia kocha Chopina, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010 

8. Tajemnicze dźwięki, il. Zuzia Orlińska, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2011

9. Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

10. W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor/Wydawnictwo Bernardinum, Warszawa-Pelplin 2011

11. Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011 

12. Ciepło-zimno, zagadka Daniela Gabriela Fahrenheita, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, czyta Anna Dymna, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

13. Co tu jest grane?, il. Kasia Bogucka, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012

14. Życie pod psem według Artura Schopenhauera, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2012

AUDIOBOOK Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku, czyta Henryk Talar, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2012

15. Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

16. Jak rumianek, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012

17. Mój brat czarodziej, oprac. graf. Dorota Nowacka, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2013

18. Szczecin. Przewodnik dla dzieci, il. Katarzyna Bogucka, Wydawnictwo Fundacja Artmosphere, Szczecin 2013

19. Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, Wydawnictwo Debit - Bielsko-Biała, Wydawnictwo Atut – Wrocław, 2013

20. Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2013

21. Fotel czasu. Historia Aleksandra Fredry, il. Dorota Łoskot-Cichocka, oprac. graficzne Dorota Nowacka, Wydawnictwo Fundacji Rodu Szeptyckich, Warszawa 2013

22. Karolinka i Kociewska grappa. Przewodnik kulinarny po Kociewiu dla dzieci. 

23. Moc czekolady. Opowieść o Wedlach, oprac. graf. Poważne Studio, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

24. W podróży ze skrzypcami. Przygody Henryka Wieniawskiego, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura – Łódź, Towarzystwo im. H. Wieniawskiego – Poznań, 2014

25. Słońcem na papierze. Opowieść o Kornelu Makuszyńskim, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2014

26. Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim, il. Jan Bajtlik, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

AUDIOBOOK Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita, czyta Adam Ferency, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2014

27. Moje prawa ważna sprawa, il. Kasia Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2014

28. Teoria Pana Alberta, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2014

29. Którędy do gwiazd. Opowieść o Elżbiecie Heweliusz, pierwszej kobiecie astronom, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

30. Bałtycka Syrena. Opowieść o Konstancji Czirenberg, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

31. Lustra Johanny. Opowieść o Johannie Schopenhauer, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2015

AUDIOBOOK Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2015

32. Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2016

33. Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016

34. Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016

35. Co słychać?, il. Monika Hanulak, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2016

36. Wielki Karol i Mały Lolek, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

37. Planety Pana Mikołaja, il. Katarzyna Bajerowicz, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

38. Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Mikołaju Chodowieckimil. Emilia Pyza, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016.

39. Pięć skarbów pod wielkim śniegiem, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2017

40. Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

41. Medal za uśmiech, czyli dzieci mają głos, il. Katarzyna Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

42. Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim, il. Magdalena Pilch, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

AUDIOBOOK Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, czyta Andrzej Chyra, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2018

43. Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, il. Marcin Minor, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2020

44. Kłap! Co w zębach zgrzyta?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2020

AUDIOBOOK Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, czyta Małgorzata Kożuchowska, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2020

45. Opowieści Wielkiej Alei, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2020

46. Mniam! Co w brzuchu burczy?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2021

47. Opowieści Parku Oliwskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2021

48. Jabłko Newtona, il. Agata Kopff, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2022

49. Zagraj to, Fryderyku, il. Aleksandra Krzanowska, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2023

W druku:

50. Wiem co w głowie siedzi, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2023

51. Opowieści Parku Oruńskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2023

 

Tłumaczenia i wydania zagraniczne

Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011

Książka przetłumaczona na język portugalski, hiszpański, węgierski, niemiecki, francuski, koreański, chiński i wydana w Brazylii, Hiszpanii, Francji, Korei, Chinach, Niemczech i na Węgrzech.

 

Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

Książka przetłumaczona na język czeski, wydana w Czechach. 

 

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

Książka przetłumaczona na język chiński, wydana na Tajwanie.

 

 

 

 

 


Lektor



Rafał Szałajko
Więcej
Aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Nagrodzony na Festiwalu Szkół Teatralnych. Związany z takimi wrocławskimi teatrami jak: Teatr Polski, Współczesny, K2, gdzie grał w spektaklach J. Jarockiego, M. Englerta, czy P. Miśkiewicza. W swoim dorobku ma współprace z krakowskim Teatrem STU i scenami warszawskimi: Teatrem Kamienica i Teatrem Capitol. Znany m.in. z seriali takich jak: "Leśniczówka", "Ojciec Mateusz", "Pierwsza Miłość", "Diagnoza", "Belfer", a także z produkcji filmowych: "Porady na zdrady", "Pitbull. Ostatni Pies", "Planeta Singli" "Autsajder", "Żurek". Najmłodsi doskonale znają go z produkcji telewizyjnej "Domisie" w TVP ABC.

Anna Czerwińska-Rydel, pisarka, z wykształcenia muzyk i pedagog, autorka licznych i nagradzanych książek dla dzieci i młodzieży o tematyce biograficznej historycznej, muzycznej i społecznej. 

Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Polskiej Sekcji IBBY. 

Kawaler Orderu Uśmiechu oraz członkini Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu.

Pomysłodawczyni i twórczyni serii biograficznych powieści dla dzieci i młodzieży o wielkich Polakach („Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie”, „Moja babcia kocha Chopina”, „W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”, „Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku”, „Mój brat czarodziej” – opowieść o Julianie Tuwimie, „Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, „Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, „Fotel czasu” opowieść o Aleksandrze Fredrze, „W podróży ze skrzypcami. Opowieść o Henryku Wieniawskim”, „Moc czekolady. Opowieść o Wedlach i fabryce czekolady”, „Słońcem na papierze” opowieść o Kornelu Makuszyńskim, „Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim”, „Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce”, „Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu”, „Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu”, „Pięć skarbów pod wielkim śniegiem. Opowieść o Wandzie Rutkiewicz”, „Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej”, „Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim”, „Gen i już. Opowieść o Stefanie Banachu”, „Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Chodowieckim”)

Współtwórczyni portalu Internetowego o Chopinie www.echopin.pl który powstał we współpracy z Ministerstwem Kultury i Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. 

Autorka Gdańskiej Trylogii dla dzieci (trzy opowieści biograficzne o J. Heweliuszu, G. Fahrenheicie i A. Schopenhauerze), na ten projekt Autorka otrzymała stypendium dla twórców Prezydenta Miasta Gdańska oraz Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego. 

Twórczyni „Trylogii Gdańskiej 2” – trzech opowieściach biograficznych o wielkich gdańszczankach – Elżbiecie Heweliusz, Konstancji Czirenberg i Johannie Schopenhauer. Na ten projekt autorka otrzymała stypendium twórcze Marszałka Samorządu Województwa Pomorskiego.

Na podstawie jej książki „Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita” powstał spektakl dla dzieci w reż. Michała Derlatki, którego premiera odbyła się w 2013 roku w Teatrze Miniatura. Inscenizacja jest nowatorskim połączeniem teatru i laboratorium badawczego, co pozwala w większym stopniu rozbudzić wyobraźnię dzieci i zafascynować je eksperymentami naukowymi.

Autorka serii książek o Gdańskich Parkach wydawanych przez Muzeum Gdańska. Do tej pory ukazały się: „Opowieści Wielkiej Alei” oraz „Opowieści Parku Oliwskiego”, w przygotowaniu „Opowieści Parku Oruńskiego”.

Autorka książek popularno-naukowych dla najmłodszych. W tej serii dotychczas ukazało się: „Kłap! Co w zębach zgrzyta”, „Mniam! Co w brzuchu burczy”. W przygotowaniu książka o mózgu. 

Autorka za publikacje w roku 2011 otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną w kategorii Kreacje, a za książki wydane w roku 2012 otrzymała nagrodę Sztorm Roku w kategorii Literatura oraz dwukrotnie została nominowana do nagrody Splendor Gedanensis – za rok 2012 i za rok 2013. 

W roku 2013, 2018 oraz 2022 roku autorka otrzymała literackie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Anna Czerwińska-Rydel w swoich książkach i opowiadaniach pisze o ludziach z pasją, problemach dzieci, rodzinie, samotności, potrzebie bliskości, zrozumienia, miłości, a przede wszystkim o muzyce. Współpracuje ze znakomitymi ilustratorami (Józef Wilkoń, Dorota Łoskot-Cichocka, Anna Sędziwy, Ewa Poklewska-Koziełło, Agnieszka Żelewska, Marta Ignerska, Monika Hanulak, Kasia Bogucka, Zuzanna Orlińska, Artur Nowicki i wielu innych) oraz z wieloma wydawnictwami (Wydawnictwo Muchomor, Akapit-Press, Wytwórnia, Literatura, Debit, Buka, Wydawnictwo Harmonia i in.)

Jej książki otrzymały prestiżowe nagrody:

Tajemnica Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2007

W szarym habicie i czarnym kapturze 

  • wyróżnienie w kategorii proza dla dzieci Costerina 2009

Sekretnik Matyldy 

  • I nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2010

Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie 

  • Feniks 2011, Nagroda Wydawców Katolickich

Moja babcia kocha Chopina 

  • wyróżnienie Feniks 2011

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem 

  • nagroda Książka Roku IBBY 2011 w kategorii ilustracje
  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”

Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita

  • wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • wyróżnienie Książka Roku IBBY 2012 w kategorii literackiej

Wszystko gra

  • I nagroda Bologna Ragazzi Award w kategorii „Non Fiction”
  • Wyróżnienie w Konkursie PTWK „Najpiękniejsza książka 2011”
  • Srebrna nagroda w konkursie European Design Awards 2012 w kategorii Book and Editorial illustration.
  • nagroda Książka Roku IBBY 2012 w kategorii ilustracje
  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej
  • Książka Wszystko gra została wpisana na Honorową Listę IBBY
  • nominacja do nagrody Deutscher Jugendliteraturpreis 2014

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku

  • nagroda Książka Zimy 2012/2013
  • wyróżnienie w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2013.
  • Książka Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

 

Jak rumianek

  • II nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2013

Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim

  • Nominacja do nagrody Książka Roku IBBY 2013 w kategorii literackiej

Fotel czasu

  • Nominacja do Nagrody Literackiej Miasta Stołecznego Warszawy 2013

Lustra Johanny

  • III nagroda w Konkursie Literatury Dziecięcej im. Haliny Skrobiszewskiej 2016.
  • Książka Lustra Johanny została wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej

Zdobyć Koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce

  • III nagroda w kategorii proza dla dzieci Costerina 2016

Audiobooki: 

Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki.

W poszukiwaniu światła. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie – Nagroda główna w X edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku w kategorii KULTURA: Audiobooki. 

Anna Czerwińska-Rydel na stałe mieszka w Gdańsku. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i studentami prowadząc zajęcia muzyczne, pedagogiczne oraz terapeutyczne.

www.annaczerwinskarydel.com

 

Książki i audiobooki

1. Tajemnica Matyldy, il. Agnieszka Gruda, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2007 

2. Gwiazdka, il. Mieczysław Wróbel, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008

3. Marzenie Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009

4. W szarym habicie i czarnym kapturze, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2009 

5. Sekretnik Matyldy, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2010 

6. Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, il. Józef Wilkoń, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Bernardinum 2010 

7. Moja babcia kocha Chopina, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010 

8. Tajemnicze dźwięki, il. Zuzia Orlińska, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2011

9. Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem – czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

10. W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor/Wydawnictwo Bernardinum, Warszawa-Pelplin 2011

11. Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011 

12. Ciepło-zimno, zagadka Daniela Gabriela Fahrenheita, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2011 

AUDIOBOOK W poszukiwaniu światła, opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, czyta Anna Dymna, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2011 

13. Co tu jest grane?, il. Kasia Bogucka, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012

14. Życie pod psem według Artura Schopenhauera, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2012

AUDIOBOOK Po drugiej stronie okna, opowieść o Januszu Korczaku, czyta Henryk Talar, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2012

15. Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

16. Jak rumianek, il. Artur Nowicki, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012

17. Mój brat czarodziej, oprac. graf. Dorota Nowacka, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2013

18. Szczecin. Przewodnik dla dzieci, il. Katarzyna Bogucka, Wydawnictwo Fundacja Artmosphere, Szczecin 2013

19. Kryształowe odkrycie. Powieść o Janie Czochralskim, Wydawnictwo Debit - Bielsko-Biała, Wydawnictwo Atut – Wrocław, 2013

20. Mistrz. Spotkanie z Witoldem Lutosławskim, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2013

21. Fotel czasu. Historia Aleksandra Fredry, il. Dorota Łoskot-Cichocka, oprac. graficzne Dorota Nowacka, Wydawnictwo Fundacji Rodu Szeptyckich, Warszawa 2013

22. Karolinka i Kociewska grappa. Przewodnik kulinarny po Kociewiu dla dzieci. 

23. Moc czekolady. Opowieść o Wedlach, oprac. graf. Poważne Studio, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

24. W podróży ze skrzypcami. Przygody Henryka Wieniawskiego, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura – Łódź, Towarzystwo im. H. Wieniawskiego – Poznań, 2014

25. Słońcem na papierze. Opowieść o Kornelu Makuszyńskim, Wydawnictwo Akapit Press, Łódź 2014

26. Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim, il. Jan Bajtlik, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

AUDIOBOOK Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita, czyta Adam Ferency, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2014

27. Moje prawa ważna sprawa, il. Kasia Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2014

28. Teoria Pana Alberta, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2014

29. Którędy do gwiazd. Opowieść o Elżbiecie Heweliusz, pierwszej kobiecie astronom, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

30. Bałtycka Syrena. Opowieść o Konstancji Czirenberg, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2014

31. Lustra Johanny. Opowieść o Johannie Schopenhauer, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2015

AUDIOBOOK Jaśnie Pan Pichon, rzecz o Fryderyku Chopinie, czyta Jan Englert, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2015

32. Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2016

33. Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu, il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016

34. Drzwi. Opowieść o Świętym Wojciechu, il. Agata Dudek, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016

35. Co słychać?, il. Monika Hanulak, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2016

36. Wielki Karol i Mały Lolek, il. Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

37. Planety Pana Mikołaja, il. Katarzyna Bajerowicz, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2016

38. Mgnienie oka. Opowieść o Danielu Mikołaju Chodowieckimil. Emilia Pyza, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2016.

39. Pięć skarbów pod wielkim śniegiem, il. Marianna Oklejak, Wydawnictwo Na szczyt, Gdańsk 2017

40. Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

41. Medal za uśmiech, czyli dzieci mają głos, il. Katarzyna Kołłodziej, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

42. Ziuk. Opowieść o Józefie Piłsudskim, il. Magdalena Pilch, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

AUDIOBOOK Zdobyć koronę. Opowieść o Jerzym Kukuczce, czyta Andrzej Chyra, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2018

43. Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, il. Marcin Minor, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2020

44. Kłap! Co w zębach zgrzyta?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2020

AUDIOBOOK Gen i już! Opowieść o Stefanie Banachu, czyta Małgorzata Kożuchowska, Wydawnictwo Buka, Warszawa 2020

45. Opowieści Wielkiej Alei, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2020

46. Mniam! Co w brzuchu burczy?, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2021

47. Opowieści Parku Oliwskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2021

48. Jabłko Newtona, il. Agata Kopff, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2022

49. Zagraj to, Fryderyku, il. Aleksandra Krzanowska, Wydawnictwo Harper Collins, Warszawa 2023

W druku:

50. Wiem co w głowie siedzi, il. Anna Gensler, Wydawnictwo Publikat, Poznań 2023

51. Opowieści Parku Oruńskiego, il. Joanna Czaplewska, Wydawnictwo Muzeum Gdańska, Gdańska 2023

 

Tłumaczenia i wydania zagraniczne

Wszystko gra, il. Marta Ignerska, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2011

Książka przetłumaczona na język portugalski, hiszpański, węgierski, niemiecki, francuski, koreański, chiński i wydana w Brazylii, Hiszpanii, Francji, Korei, Chinach, Niemczech i na Węgrzech.

 

Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018

Książka przetłumaczona na język czeski, wydana w Czechach. 

 

Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku, , il. Dorota Łoskot-Cichocka, Wydawnictwo Muchomor Warszawa 2012

Książka przetłumaczona na język chiński, wydana na Tajwanie.

 

 

 

 

 


Aktor teatralny, filmowy i telewizyjny. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Nagrodzony na Festiwalu Szkół Teatralnych. Związany z takimi wrocławskimi teatrami jak: Teatr Polski, Współczesny, K2, gdzie grał w spektaklach J. Jarockiego, M. Englerta, czy P. Miśkiewicza. W swoim dorobku ma współprace z krakowskim Teatrem STU i scenami warszawskimi: Teatrem Kamienica i Teatrem Capitol. Znany m.in. z seriali takich jak: "Leśniczówka", "Ojciec Mateusz", "Pierwsza Miłość", "Diagnoza", "Belfer", a także z produkcji filmowych: "Porady na zdrady", "Pitbull. Ostatni Pies", "Planeta Singli" "Autsajder", "Żurek". Najmłodsi doskonale znają go z produkcji telewizyjnej "Domisie" w TVP ABC.

Muzyka Małopolski

music-icon
play stop
nazwa utworu:

„Tam od Krakowa”

Mazowiecki mazurek na bębenek i skrzypce. Jako, że instrumentem przewodnim ma być właśnie bębenek, to on zaczyna utwór.

Heligonka



Maksymilian Czerwiński
Więcej
Maksymilian Czerwiński - Heligonista z fachu i zamiłowania. Edukację muzyczną odebrał od Czesława Węglarza. Swoją pasją do heligonki dzieli się w Fundacji Braci Golec, gdzie od 2017 roku prowadzi naukę gry na heligonce. Laureat międzynarodowych konkursów i festiwali folklorystycznych. Do najważniejszych osiągnięć należą: „Złote Zbyrkadło” na Międzynarodowym Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem, I miejsce w Konkursie Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego w Ciechanowcu, I miejsce na Festiwalu Folkloru Górali Polskich w Żywcu, I miejsce „Oscadnicka Heligonka” w Oscadnicy na Słowacji. Współtworzy unikatową kapelę „Dejcie Spokój”. Od dziecięcych lat swoje góralskie korzenie pielęgnuje w zespole regionalnym „Magurzanie” z Łodygowic.

Skrzypce



Kacper Malisz
Więcej
Kacper Malisz (ur. 3.10.1999 w Krośnie) - polski skrzypek, kompozytor. Poprzez tradycje rodzinne głęboko związany z muzyką tradycyjną. Jego twórczość to swego rodzaju próba nowoczesnego spojrzenia na muzykę ludową, z jednoczesnym zachowaniem jej tradycyjnego rdzenia. Lider Kapeli Maliszów oraz Kacper Malisz Quartet. Współzałożyciel tria Suferi. Współpracował z takimi artystami i zespołami jak: Nikola Kołodziejczyk, Adam Sztaba, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski, Michał Barański, Piotr Wyleżoł, Jan Smoczyński, Debashish Bhattacharya, Yat-Kha, Kapela ze Wsi Warszawa. Od 13 roku życia czynnie koncertuje i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentalistów polskiej sceny folkowej oraz jazzowej. Z autorską muzyką występował na najlepszych festiwalach w Europie i na świecie, m.in: WOMAD UK na scenie radia BBC3, Rainforest Festival w Malezji, Colors of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festival w Niemczech, Budapest Ritmo na Węgrzech, Viljandi w Estonii, Kaustinen Festival w Finlandii. Jako lider Kapeli Maliszów wydał dwa albumy, obydwa ciepło przyjęte przez krytyków oraz publiczność, czego świadectwem są m.in. I nagroda w konkursie na Najlepszą Płytę Folkową roku "Folkowy Fonogram Roku" Polskiego Radia za krążek „Wiejski Dżez” (2017) oraz III nagroda w tym samym konkursie za album „Mazurki Niepojęte” (2014). Płyta „Wiejski Dżez” została uznana przez prestiżowy brytyjski magazyn Songlines za jedną z 10 najlepszych płyt world-music 2017 roku, oraz jedną z 50 najlepszych płyt world-music lat 2015-2020. Ten sam album został również uznany za jedną z najlepszych płyt folkowych ostatniego 25 lecia przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Zwycięzca międzynarodowego konkursu skrzypcowego Seifert Competition 2022, uznawanego za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla skrzypków jazzowych na świecie. Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów muzyki folkowej w Polsce, m.in.: Turniej Muzyków Prawdziwych, Nowa Tradycja (trzykrotnie), Mikołajki Folkowe, Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Stypendysta Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągniecia, stypendysta programu Młoda Polska.

Saksofon



Jacek Mielcarek
Więcej
Jacek Mielcarek, niewidomy muzyk jest absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Już w czasie studiów dostał wyróżnienie na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Po ukończeniu studiów koncertował w Kanadzie i USA wraz z czołówką polskich muzyków rozrywkowych. Po powrocie do kraju zajmował się rozpowszechnianiem muzyki jazzowej, występując w klubach, a także prowadząc audycje w Radiu Opole, w których przedstawiał najnowsze nagrania jazzowe znanych i mniej znanych artystów. Jako solista – wokalista i saksofonista z Opole Big Band, działającym przy Filharmonii Opolskiej występował m. in. na Festiwalu Jazzowym w Montreux, zyskując bardzo przychylne recenzje zarówno krytyków, jak i publiczności. W 2005 roku Radio Opole wydało mu płytę „Mellow Look”. Nagrał ją w duecie z pianistą Markiem Walarowskim. Album ten ukazał się w prestiżowym THE EUROPEAN JAZZ MAGAZINE – JAZZ FORUM. Profesor Andrzej Schmidt w przedmowie do wydania płyty napisał wiele ciepłych słów o grze Jacka Mielcarka: „…Rzadko spotykane piękno tonu, zarówno na klarnecie, jak i na saksofonach – bez przedęć, kwików, bez nadmiernej wibracji. Wyczulenie na barwę brzmienia i subtelności dynamiki tego niewidomego artysty urzekają szczególnie w niskim i średnim rejestrze obu instrumentów. Walc Charlie’ego Hadena, zaraz na początku, jest pierwszym z serii sprawdzianów tej wyjątkowej wrażliwości…” Jacek Mielcarek oprócz własnych projektów muzycznych często grywa z zespołami o innej niż jazz prowieniencji. Jest członkiem Kapeli Brodów. Grał z Adamem Strugiem – laureatem I nagrody im. Cz. Niemena oraz TV Polonia Festiwalu Nowa Tradycja 2008. Wraz z Adamem Strugiem występował na zaproszenie Radia Szwedzkiego w sztokholmskim klubie Stalle, w marcu 2009 roku. W roku 2008 powstało Jacek Mielcarek Trio. W 2010 z własnym zespołem NISZA na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” otrzymał nagrodę specjalną. W 2011 z Katarzyną Szurman tworzy etnojazzowy, eksperymentalny zespół Śliczne Goździki. Od roku 2012 gra w zespole Ani Brody, z którą nagrał do tej pory trzy płyty. W 2015 ukazała się autorska płyta duetu Jacek i Jakub Mielcarek, zat. „I co dalej?”. Współpracował m. in. z Noamem Davidem, Dimą Gorelikiem, Krzysztofem Kobylińskim, Karo Glazer, Indią Czajkowską, Tadeuszem Sudnikiem, Phillipem Brackenem, Heńkiem Małolepszym, Marcinem Szargutem, Hanną Malarowską. Od roku 2013 jest członkiem bluesowej grupy „Wielbłądy”. Nagrał sześć autorskich płyt, a kilkadziesiąt jak sideman.
Maksymilian Czerwiński - Heligonista z fachu i zamiłowania. Edukację muzyczną odebrał od Czesława Węglarza. Swoją pasją do heligonki dzieli się w Fundacji Braci Golec, gdzie od 2017 roku prowadzi naukę gry na heligonce. Laureat międzynarodowych konkursów i festiwali folklorystycznych. Do najważniejszych osiągnięć należą: „Złote Zbyrkadło” na Międzynarodowym Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem, I miejsce w Konkursie Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego w Ciechanowcu, I miejsce na Festiwalu Folkloru Górali Polskich w Żywcu, I miejsce „Oscadnicka Heligonka” w Oscadnicy na Słowacji. Współtworzy unikatową kapelę „Dejcie Spokój”. Od dziecięcych lat swoje góralskie korzenie pielęgnuje w zespole regionalnym „Magurzanie” z Łodygowic.
Kacper Malisz (ur. 3.10.1999 w Krośnie) - polski skrzypek, kompozytor. Poprzez tradycje rodzinne głęboko związany z muzyką tradycyjną. Jego twórczość to swego rodzaju próba nowoczesnego spojrzenia na muzykę ludową, z jednoczesnym zachowaniem jej tradycyjnego rdzenia. Lider Kapeli Maliszów oraz Kacper Malisz Quartet. Współzałożyciel tria Suferi. Współpracował z takimi artystami i zespołami jak: Nikola Kołodziejczyk, Adam Sztaba, Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski, Michał Barański, Piotr Wyleżoł, Jan Smoczyński, Debashish Bhattacharya, Yat-Kha, Kapela ze Wsi Warszawa. Od 13 roku życia czynnie koncertuje i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentalistów polskiej sceny folkowej oraz jazzowej. Z autorską muzyką występował na najlepszych festiwalach w Europie i na świecie, m.in: WOMAD UK na scenie radia BBC3, Rainforest Festival w Malezji, Colors of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festival w Niemczech, Budapest Ritmo na Węgrzech, Viljandi w Estonii, Kaustinen Festival w Finlandii. Jako lider Kapeli Maliszów wydał dwa albumy, obydwa ciepło przyjęte przez krytyków oraz publiczność, czego świadectwem są m.in. I nagroda w konkursie na Najlepszą Płytę Folkową roku "Folkowy Fonogram Roku" Polskiego Radia za krążek „Wiejski Dżez” (2017) oraz III nagroda w tym samym konkursie za album „Mazurki Niepojęte” (2014). Płyta „Wiejski Dżez” została uznana przez prestiżowy brytyjski magazyn Songlines za jedną z 10 najlepszych płyt world-music 2017 roku, oraz jedną z 50 najlepszych płyt world-music lat 2015-2020. Ten sam album został również uznany za jedną z najlepszych płyt folkowych ostatniego 25 lecia przez Radiowe Centrum Kultury Ludowej. Zwycięzca międzynarodowego konkursu skrzypcowego Seifert Competition 2022, uznawanego za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla skrzypków jazzowych na świecie. Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów muzyki folkowej w Polsce, m.in.: Turniej Muzyków Prawdziwych, Nowa Tradycja (trzykrotnie), Mikołajki Folkowe, Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Stypendysta Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągniecia, stypendysta programu Młoda Polska.
Jacek Mielcarek, niewidomy muzyk jest absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Już w czasie studiów dostał wyróżnienie na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Po ukończeniu studiów koncertował w Kanadzie i USA wraz z czołówką polskich muzyków rozrywkowych. Po powrocie do kraju zajmował się rozpowszechnianiem muzyki jazzowej, występując w klubach, a także prowadząc audycje w Radiu Opole, w których przedstawiał najnowsze nagrania jazzowe znanych i mniej znanych artystów. Jako solista – wokalista i saksofonista z Opole Big Band, działającym przy Filharmonii Opolskiej występował m. in. na Festiwalu Jazzowym w Montreux, zyskując bardzo przychylne recenzje zarówno krytyków, jak i publiczności. W 2005 roku Radio Opole wydało mu płytę „Mellow Look”. Nagrał ją w duecie z pianistą Markiem Walarowskim. Album ten ukazał się w prestiżowym THE EUROPEAN JAZZ MAGAZINE – JAZZ FORUM. Profesor Andrzej Schmidt w przedmowie do wydania płyty napisał wiele ciepłych słów o grze Jacka Mielcarka: „…Rzadko spotykane piękno tonu, zarówno na klarnecie, jak i na saksofonach – bez przedęć, kwików, bez nadmiernej wibracji. Wyczulenie na barwę brzmienia i subtelności dynamiki tego niewidomego artysty urzekają szczególnie w niskim i średnim rejestrze obu instrumentów. Walc Charlie’ego Hadena, zaraz na początku, jest pierwszym z serii sprawdzianów tej wyjątkowej wrażliwości…” Jacek Mielcarek oprócz własnych projektów muzycznych często grywa z zespołami o innej niż jazz prowieniencji. Jest członkiem Kapeli Brodów. Grał z Adamem Strugiem – laureatem I nagrody im. Cz. Niemena oraz TV Polonia Festiwalu Nowa Tradycja 2008. Wraz z Adamem Strugiem występował na zaproszenie Radia Szwedzkiego w sztokholmskim klubie Stalle, w marcu 2009 roku. W roku 2008 powstało Jacek Mielcarek Trio. W 2010 z własnym zespołem NISZA na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” otrzymał nagrodę specjalną. W 2011 z Katarzyną Szurman tworzy etnojazzowy, eksperymentalny zespół Śliczne Goździki. Od roku 2012 gra w zespole Ani Brody, z którą nagrał do tej pory trzy płyty. W 2015 ukazała się autorska płyta duetu Jacek i Jakub Mielcarek, zat. „I co dalej?”. Współpracował m. in. z Noamem Davidem, Dimą Gorelikiem, Krzysztofem Kobylińskim, Karo Glazer, Indią Czajkowską, Tadeuszem Sudnikiem, Phillipem Brackenem, Heńkiem Małolepszym, Marcinem Szargutem, Hanną Malarowską. Od roku 2013 jest członkiem bluesowej grupy „Wielbłądy”. Nagrał sześć autorskich płyt, a kilkadziesiąt jak sideman.

Zdjęcia instrumentów

Skrzypce to instrument strunowy z rodziny smyczkowej. Skrzypce składają się głównie z pudła rezonansowego wykonanego najczęściej z drewna świerkowego na górze i kolonowego na spodzie. Kształt pudła rezonansowego przypomina klepsydrę, co jest istotne dla brzmienia instrumentu. Do pudła rezonansowego przymocowana jest szyjka, na niej znajduje się gryf, a całość kończy komora kołkowa z główką w charakterystycznym kształcie ślimaka. Dźwięk wytwarzany jest poprzez drganie strun. Gra na skrzypcach następuje za pomocą smyczka. Jest to sprężysty drewniany pręt, u góry zakończony tzw. „główką”, a u dołu „żabką”. Główka smyczka to górna część, która trzyma skrzypek. Jest to wygięta, drewniana część smyczka, która zapewnia wygodny uchwyt. Żabka to dolna część smyczka, która jest odpowiedzialna za wydanie włosia. Włosie jest połączone do żabki na jednym końcu, a na końcu jest przytwierdzone do smyczki. Wibracje smyczka nad strunami wytwarza dźwięk. Skrzypce są znane z pięknego, ciepłego i bogatego brzmienia.


Heligonka to tradycyjny instrument muzyczny, popularny w regionach karpackich, zwłaszcza na południu Polski, w Czechach i na Słowacji. Jest to rodzaj akordeonu diatonicznego, charakteryzujący się specyficznym, głębokim brzmieniem basów, uzyskiwanym dzięki zastosowaniu specjalnych stroików basowych zwanych helikonami. Instrument ten składa się z dwóch części: melodycznej i basowej, połączonych miechem. Część melodyczna wyposażona jest w guziki, które przy naciśnięciu i odpowiednim operowaniu miechem wydobywają dźwięki. Część basowa odpowiada za akompaniament i również posiada guziki, które generują dźwięki basowe i akordy. Heligonka jest ceniona za swoje bogate i donośne brzmienie, co czyni ją idealnym instrumentem do muzyki ludowej i tanecznej. Jej unikalne brzmienie sprawia, że jest chętnie wykorzystywana w zespołach folklorystycznych oraz podczas różnorodnych imprez regionalnych. W Polsce heligonka jest szczególnie popularna na Żywiecczyźnie oraz w Beskidzie Śląskim, gdzie stanowi integralny element tradycyjnej muzyki góralskiej. Instrument ten jest również obecny w kulturze czeskiej i słowackiej, gdzie odgrywa ważną rolę w muzyce ludowej tych regionów. Współcześnie heligonka przeżywa renesans zainteresowania, zarówno wśród muzyków ludowych, jak i miłośników muzyki tradycyjnej, którzy doceniają jej wyjątkowe brzmienie i możliwości wykonawcze.


Saksofon to popularny instrument dęty, który łączy w sobie cechy instrumentów drewnianych i blaszanych. Został wynaleziony w XIX wieku przez belgijskiego konstruktora Adolphe’a Saxa. Wykonany jest z metalu, najczęściej mosiądzu, ale jego ustnik i stroik są drewniane, co nadaje mu wyjątkowe brzmienie. Saksofon ma kształt zakrzywionej rury z wieloma otworami, które zakrywa się klapkami podczas gry. Dzięki temu można wydobywać różne dźwięki. Występuje w różnych rozmiarach, od małego saksofonu sopranowego po duży saksofon barytonowy. Jest często używany w muzyce jazzowej, rozrywkowej, a także w orkiestrach i muzyce klasycznej. Brzmienie saksofonu jest ciepłe, pełne i wyraziste. Instrument ten uwielbiają zarówno młodsi, jak i starsi muzycy, ponieważ gra na nim jest przyjemna, a możliwości są ogromne. Dziś saksofon jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instrumentów dętych na świecie.



SCHEMAT (INSTRUKCJA) BUDOWY INSTRUMENTU CHARAKTERYSTYCZNEGO DLA DANEGO REGIONU

Saksofon

Saksofon to jeden z najpopularniejszych instrumentów dętych, o bogatym i charakterystycznym brzmieniu. Choć jego historia wywodzi się z profesjonalnych orkiestr i scen muzycznych, możesz stworzyć jego prototyp w warunkach domowych. Wykorzystaj prostą instrukcję, aby zbudować własny saksofon i odkryć tajniki gry na tym niezwykłym instrumencie!

Materiały

  1. Elastyczny wąż ogrodowy (ok. 1 m długości, średnica 1-2 cm).
  2. Dwa lejki plastikowe (jeden jako dzwon saksofonu, drugi przycięty na ustnik; średnica ok. 10 cm).
  3. Drut elastyczny.
  4. Taśma klejąca.
  5. Flamastry, naklejki lub farby do ozdabiania.

Narzędzia

  • Nożyczki.
  • Wiertarka.
  • Silikon.

Instrukcja

1. Przygotowanie korpusu saksofonu

  • Weź plastikową rurkę lub wąż ogrodowy i przytnij go na długość ok. 1 metra.
  • Wygnij rurkę w kształt litery „S”, korzystając z elastycznego drutu umieszczonego na zewnątrz rurki.
  • Zabezpiecz zgięcia rurki taśmą klejącą, aby utrzymała pożądany kształt.

2. Montaż dzwonu instrumentu

  • Na jednym końcu rurki nałóż węższą część plastikowego lejka, który będzie pełnił rolę dzwonu.
  • Przyklej lejek taśmą klejącą, aby dobrze się trzymał i nie zsuwał podczas gry.

3. Wykonanie ustnika

  • Odetnij drugi lejek tak, aby pasował do ust jako ustnik (najlepiej pod nadzorem dorosłego).
  • Zabezpiecz krawędzie lejka silikonem, aby uniknąć skaleczeń.
  • Wciśnij ustnik na drugi końcu rurki i przymocuj go taśmą klejącą, aby był stabilny.

4. Wiercenie otworów palcowych

  • Zaznacz miejsca na otwory palcowe, rozpoczynając od odległości ok. 5 cm od ustnika.
  • Wyznacz 6 otworów w równych odstępach co 2-3 cm.
  • Wywierć otwory za pomocą wiertarki. Otwory powinny mieć średnicę ok. 5-8 mm, aby dzieci mogły je łatwo zakryć palcami.
  • Sprawdź, czy otwory pozwalają na swobodny przepływ powietrza i zmianę wysokości dźwięku przy ich zakrywaniu i odsłanianiu.

5. Ozdabianie instrumentu

  • Zachęć dzieci do kreatywnego ozdabiania saksofonu, korzystając z flamastrów, farb lub naklejek.
  • Dodanie złotych lub srebrnych elementów może nadać instrumentowi realistyczny wygląd.

Gra na prototypie

  1. Dmuchaj w ustnik, wprawiając usta w drgania (wydaj dźwięk „prrrr”).
  2. Zakrywaj i odsłaniaj otwory palcowe, aby zmieniać wysokość dźwięków.
  3. Eksperymentuj z siłą dmuchania, aby uzyskać różnorodne efekty dźwiękowe.

Dlaczego to działa?

  • Powietrze przepływające przez rurkę wprawia w drgania materiał w ustniku, generując dźwięk.
  • Otwory palcowe kontrolują długość słupa powietrza w rurce, zmieniając wysokość dźwięku – im więcej otworów zakrytych, tym niższy dźwięk.

Ważne uwagi

  • Przy korzystaniu z wiertarki dzieci powinny być pod nadzorem dorosłych.
  • Upewnij się, że wszystkie elementy są dobrze przymocowane, aby instrument był bezpieczny podczas użytkowania.

Powodzenia w budowie i grze na własnoręcznie wykonanym saksofonie!



SCENARIUSZE ZABAW

Scenariusz zajęć dla dzieci do książki Anny Czerwińskiej-Rydel

ZBIERACZE MUZYKI

Druga muzyczno-kulinarna podróż Oskara po Polsce

kultura Małopolski

 

 

Konspekt zajęć

Cele ogólne:

  • Poznanie kultury ludowej Małopolski: muzyki, gwary, strojów i zwyczajów.
  • Zapoznanie z krakowiakiem, jego metrum i charakterystycznym rytmem.
  • Poznanie podstawowych informacji o heligonce, saksofonie i skrzypcach.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania ruchów tanecznych w rytm muzyki.
  • Kształtowanie właściwej postawy do tradycji i kultury ludowej.

Cele szczegółowe:

  • Dzieci potrafią rozpoznać krakowiaka jako taniec z regionu Małopolski.
  • Dzieci znają kilka prostych zwrotów z gwary małopolskiej (np.: Kaj idzies?  – Gdzie idziesz?, Dejże! – Dajże!, Maszkary – straszydła).
  • Uczestnicy dowiedzą się, czym jest heligonka (ludowy instrument przypominający harmonię) oraz poznają podstawowe cechy saksofonu i skrzypiec.
  • Dzieci będą wiedziały, jak wyglądają stroje krakowskie (kolorowe pasiaste spódnice, czerwone korale, rogatywka z piórkiem u chłopców).
  • Będą potrafiły wykonać prosty układ taneczny do krakowiaka Tam od Krakowa.

 

Metody i środki dydaktyczne:

  • Słuchanie fragmentu utworu Tam od Krakowa (krakowiak grany wyjątkowo wspólnie na heligonce, saksofonie i skrzypcach).
  • Pogadanka o Oskarze Kolbergu i jego zasługach w badaniu folkloru polskiego.
  • Prezentacja ilustracji stroju krakowskiego oraz instrumentów.
  • Zabawa taneczna w kole.
  • Nawiązanie do zwyczajów małopolskich (np. lajkonik).

Przebieg zajęć

  1. Powitanie:
    • Nauczyciel wita dzieci w gwarze małopolskiej:

Witojcie, dzieci! – to przyjazne, proste i zrozumiałe powitanie, które w gwarze regionalnej brzmi ciepło i swojsko.

  1. Zabawa językowa – przedstawienie kilku prostych zwrotów w gwarze małopolskiej:
    • Kaj idzies? – Gdzie idziesz?
    • Dejże! – Dajże!
    • Maszkary – strachy, dziwne postacie
    • Zachęcenie dzieci do powtórzenia zwrotów.
    • Można zrobić miniscenki:

Nauczyciel: Kaj idzies, Zosiu?

Zosia: Idę po maszkary do naszej sali, dejże klucze!

Nauczyciel: Masz, proszę! Tylko się nie przestrasz!

  1. Przeczytanie opowiadania o Małopolsce z książki Zbieracze muzyki. Druga muzyczno-kulinarna podróż Oskara po Polsce. 
  2. Pytania po wysłuchaniu opowiadania:
      • Jakie instrumenty są charakterystyczne dla Małopolski?
      • Co to jest heligonka i jak wygląda?
      • Jakie ciekawe zwyczaje mają mieszkańcy tych regionów?
    • Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
  3. Prezentacja instrumentu – heligonki, saksofonu i skrzypiec
    • Opis instrumentu:
      • Omówienie, jak brzmi heligonka – to ludowy instrument przypominający harmonię, często spotykany w południowej Polsce.
      • Skrzypce – instrument smyczkowy o wysokim, przenikliwym brzmieniu.
      • Saksofon – instrument dęty drewniany (ze względu na stroik), o ciepłym brzmieniu, rzadziej spotykany w muzyce ludowej, ale coraz częściej wykorzystywany dla urozmaicenia brzmienia.
    • Pokaz zdjęć heligonki, saksofonu i skrzypiec.
      • Odtworzenie nagrania dźwięku tych instrumentów w połączeniu 
        ze skrzypcami. Puszczenie nagrania krakowiaka Tam od Krakowa.
  4. Wykonanie prostego modelu saksofonu
    • Potrzebne materiały:
      • elastyczny wąż ogrodowy (ok. 1 m długości, średnica 1–2 cm)
      • dwa lejki plastikowe (jeden jako dzwon saksofonu, drugi przycięty 
         na ustnik; średnica ok. 10 cm)
      • drut elastyczny
      • taśma klejąca
      • flamastry, naklejki lub farby do ozdabiania.
    • Instrukcja:
      • Nauczyciel pokazuje, jak wykonać instrument.
      • Dzieci ozdabiają swoje saksofony według własnego pomysłu.
  5. Zabawa muzyczno-ruchowa do utworu Tam od Krakowa.

Układ taneczny dla dowolnej liczby par, tańczących w kole.

Metrum: 2/4. Układ taktów powtarzany 4 razy:

(1, 2, 3),

(1, 2, 3),

(1, 2, 3, 4, 5, 6, 7),

(1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).

Pierwsza zwrotka (wstęp, 20 taktów)

  • Ustawienie początkowe: Dziewczynki stoją po jednej stronie sali, chłopcy po drugiej, twarzą do siebie.
  • (Takty 1–3) Chłopiec wybrany do roli „jeźdźca” wsiada na „konika” (może to być np. kijek ozdobiony główką konia z kartonu) i w rytm pierwszych 3 taktów podjeżdża truchtem w stronę dziewczynek.
  • (Takty 1–3) Zbliżywszy się do dziewczynek, chłopiec kłania się, wita je i symbolicznie zaprasza do zabawy (np. skłonem głowy, uniesieniem czapki).
  • (Takty 1–7) Chłopiec odjeżdża galopem z powrotem do chłopców, energicznym truchtem, podskokami, dając znak pozostałym, by „dosiedli” swoich koników.
  • (Takty 1–7) Wszyscy chłopcy „wsiadają” na swoje koniki (kije, poduszki lub po prostu 
     w pantomimie) i cwałują w stronę dziewczynek w kilku równych szeregach lub w luźnej formacji. Docierając do dziewczynek w ostatnich taktach, chłopcy kłaniają się w parach (każdy przed wybraną dziewczynką).

Druga zwrotka (20 taktów)

  • Ustawienie początkowe: Dziewczynki podchodzą do chłopców i ustawiają się za nimi, obejmując ich w talii, jakby wspólnie dosiadali jednego konika.
  • (Takty 1–3 + 1–3) Formowanie par. Dziewczynki stają za chłopcami, opierają ręce 
     na ich biodrach lub trzymają ich delikatnie w talii. Chłopcy lekko uginają kolana, jakby przygotowując się do ruszenia.
  • (Takty 1– 7 + 1– 7) Wszyscy w parach zaczynają cwałować po kole w prawo (np. zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Kroki są sprężyste, w podskokach, tak jakby konie radośnie kłusowały. Przez całą tę 14-taktową sekwencję pary posuwają się wzdłuż obwodu koła, utrzymując rytm i wesoły charakter tańca.

Trzecia zwrotka (20 taktów)

  • (Takty 1–3) Wszyscy się zatrzymują. Para dzieci „poi konie” – można zrobić gest pochylania się, jakby podawało się koniom wody, głaskania ich po szyi, uspokajania.
  • (Takty 1–3) Dziewczynki i chłopcy rozdzielają się, tworząc dwa oddzielne koła – jedno koło to same dziewczynki, drugie – sami chłopcy.
  • (Takty 1–7) Dwa osobne koła kręcą się w przeciwnych kierunkach, dziewczynki w lewo, chłopcy w prawo, tanecznym krokiem lub z lekkim podskokiem.
  • (Takty 1–7) W ostatnich 7 taktach chłopcy przestają krążyć, łączą się w łańcuch, unosząc ręce do góry, tworząc „mosty” (bramy) z uniesionych rąk. Dziewczynki pojedynczo lub parami przechodzą pod „mostami”, lekko pochylając głowy i udając, 
     że ich „koniki” przechodzą pod przeszkodą.

Czwarta zwrotka (20 taktów)

  • (Takty 1– 3 + 1– 3) Po przejściu pod mostami dziewczynki ponownie łączą się 
     z chłopcami w pary. Tym razem dziewczynki udają, że wsiadają na grzbiet swojego „konika” z przodu, a chłopiec, stojąc za nią, trzyma ją w talii, asekurując podczas jazdy.
  • (Takty 1– 7 + 1– 7) Całe koło par cwałuje ponownie po sali, tym razem dziewczynki 
     z przodu, chłopcy z tyłu, oboje w lekkich podskokach. Można co kilka taktów wprowadzić delikatny obrót pary lub zmianę kierunku, aby urozmaicić taniec. 
     W ostatnich taktach pary mogą zatrzymać się frontem do publiczności, ukłonić się, 
     a dziewczynki mogą unieść ręce w geście radości, jakby machając piórkami lub chusteczkami.

Podsumowanie 
W rezultacie powstaje dynamiczny, sceniczny minispektakl taneczny, w którym pierwsza zwrotka to zaproszenie do zabawy i „zawiązanie” tańca, druga – wesoła przejażdżka w parach po kole, trzecia – chwila postoju i integracja w oddzielnych kręgach oraz zabawa w „mosty”, 
 a czwarta – powrót do jazdy konnej w nowej konfiguracji (dziewczynki „na grzbiecie”), zakończony uroczystym ukłonem. Taniec jest barwny, angażujący i łatwy do modyfikacji 
 w zależności od wieku i umiejętności dzieci.

7. Kolorowanki – stroje ludowe Małopolski (strój krakowski)
Opis strojów

  • Kobiety:
    • białe haftowane bluzki
    • spódnice w żywych kolorach (czerwone, niebieskie), często zdobione pasami lub kwiatowymi wzorami
    • białe fartuszki z delikatną koronką
    • czerwone korale i chusty na ramionach.
  • Mężczyźni:
    • białe koszule z haftem i szerokimi rękawami
    • kamizelki ozdobione barwnymi pasami, często czerwone
    • spodnie (portki) w ciemniejszych kolorach
    • rogatywki (czapki) z piórkiem.

Warsztaty plastyczne – tworzenie elementów stroju krakowskiego
Opis zajęć:

  • Dzieci przy użyciu kolorowego papieru, piórek, wstążek i kleju wykonują własne miniaturki krakowskich rogatywek (czapek) lub naszyjniki z czerwonych koralików (mogą to być pomalowane kuleczki z papieru lub plasteliny).
  • Nauczyciel wcześniej przygotowuje prosty szablon czapki do wycięcia, a następnie dzieci dekorują ją według własnego pomysłu, dodając piórka, narysowane wzory czy przyklejone koraliki.

Przebieg:

  • Nauczyciel omawia elementy stroju krakowskiego: rogatywkę z piórkiem u chłopców 
     i czerwone korale u dziewcząt.
  • Wyjaśnia, że tym razem nie będą kolorować, ale sami stworzą mały element stroju, który mogą zabrać do domu.
  • Dzieci wycinają z papieru kształt czapeczki, sklejają jej brzegi, a następnie zdobią własnoręcznie piórkami i kolorowymi wzorami.
  • Równolegle mogą przygotować naszyjniki z czerwonych koralików (np. z kulek plasteliny nanizanych na sznurek lub uformowanych z masy solnej i pomalowanych).

Efekt:

  • Powstają wyjątkowe, ręcznie wykonane elementy stroju krakowskiego, które pozwalają dzieciom bliżej poznać tradycyjny wygląd mieszkańców Małopolski.
  • Dzieci uczą się przez działanie – dotykając materiałów, samodzielnie tworząc 
     i ozdabiając elementy.

Źródło o strojach krakowskich:
 
https://oskarowapolska.interpiano.pl/malopolska/

8. Słuchanie nagrania opowiadania czytanego przez aktora Rafała Szałajko.

  • Odtworzenie nagrania opowiadania o Małopolsce, folklorze i tradycjach.
  • W trakcie słuchania dzieci mogą kończyć swoje prace plastyczne lub bawić się 
    w zgadywanki związane z poznanymi słowami z gwary (np. nauczyciel pyta: Kaj idzies 
     z tą czapką?
    , a dzieci odpowiadają: Po maszkary!).
  • Nauczyciel zachęca do zadawania pytań związanych z opowieścią i zwyczajami regionu.

Podsumowanie zajęć
Rozmowa na zakończenie:

  • Co najbardziej podobało wam się w dzisiejszych zajęciach?
  • Które słowa z gwary małopolskiej zapamiętaliście?
  • Jak myślicie, dlaczego stroje krakowskie są tak barwne i bogato zdobione?

Materiały dodatkowe
Obrazki i fotografie:

  • Przykłady strojów krakowskich (dla inspiracji przy tworzeniu rogatywki).
  • Ilustracje instrumentów (heligonka, skrzypce, saksofon), by dzieci lepiej utrwaliły sobie ich wygląd.
  • Scenki z tańca krakowiaka Tam od Krakowa.

Nagrania audio:

  • Utwór Tam od Krakowa (krakowiak).
  • Opowiadanie czytane przez Rafała Szałajko.

Uwagi dla nauczyciela
Dostosowanie trudności:

  • Upewnij się, że dzieci poradzą sobie z wycinaniem i klejeniem – w razie potrzeby pomóż im.
  • Zachęcaj do kreatywności – brak jedynego słusznego wzoru czapki.

Interakcja:

  • Pytaj dzieci o ich pomysły na zdobienie rogatywek lub naszyjników.
  • Zadbaj o dobrą atmosferę i współpracę w grupie.

Bezpieczeństwo:

  • Upewnij się, że dzieci potrafią bezpiecznie używać nożyczek.
  • Zwróć uwagę na porządek po zakończeniu prac plastycznych.

 


STROJE LUDOWE Z REGIONU

Kobiecy strój krakowski jest bardzo elegancki i kolorowy, pełen ozdób i tradycyjnych detali. Kobieta nosiła białą koszulę z haftowanym kołnierzykiem i szerokimi rękawami, zakończonymi mankietami. Spódnica była długa, w żywych kolorach, takich jak czerwień i zieleń, zdobiona haftami i tasiemkami. Obowiązkowo na spódnicę zakładano zapaskę. Gorset, będący istotnym elementem stroju panien na wydaniu, był elegancko haftowany motywami kwiatowymi, wykonanymi przy użyciu kolorowych nici. Dodatkowo, ozdabiano go chwostami, mosiężnymi guzikami, a z biegiem czasu także cekinami, co nadawało mu blasku. U dołu gorsetu doszywane były kaletki – marszczone elementy, które podkreślały sylwetkę, tworząc elegancki kształt klepsydry. Gorset był bardzo dopasowany, co zapewniało estetyczny wygląd i formowało postawę. Starsze kobiety i mężatki nosiły katany, czyli kaftany z rękawami sięgającymi bioder, często ozdobione haftami i pasmanterią. Na głowie mężatek obowiązkowo znajdowała się chusta czepcowa, którą wiązano w tradycyjny sposób, a w dni codzienne nosiły prostą chustkę. Dziewczęta natomiast ozdabiały swoje włosy wiankami wykonanymi z kwiatów lub wstążek. Strój krakowski był pełen detali, które nadawały mu wyjątkowej elegancji, szczególnie na specjalne okazje.

Kobiety nosiły czarne sznurowane trzewiczki lub buty z cholewami, podobne do męskich.

Strój męski krakowski był pełen charakterystycznych elementów, które wyróżniały mężczyzn z różnych części regionu. Kluczowym elementem był kaftan – krótka, sięgająca przed kolano kamizela, uszyta z ciemnego sukna, często czarnego lub niebieskiego, zależnie od regionu. Kaftan był zapinany na mosiężne guziki i ozdobiony chwostami. Na całość zakładano pas z brzękadłami – metalowe obręcze, które w trakcie tańca lub jazdy konnej wydawały charakterystyczny dźwięk.

Dla najbogatszych chłopów z Krakowa, dodatkowym elementem stroju była sukmana – długie okrycie wierzchnie z rękawami, uszyte z białego sukna. Na głowie mężczyźni nosili rogatywkę, czerwoną czapkę ozdobioną piórami pawia i wstążkami, lub bardziej praktyczną magierkę, wełnianą czapkę z czerwonymi i niebieskimi pasami. Portki, czyli spodnie, były wykonane z cienkich tkanin lnianych lub bawełnianych, z pionowymi pasami w kolorze niebieskim lub czerwonym, idealne na lato. W chłodniejsze dni noszono je w kilku warstwach, a do tego zakładano czarne buty z wysokimi cholewami, które tworzyły elegancką całość.

GRA INTERAKTYWNA DLA DANEGO REGIONU

Autor ilustracji: Ada Florek


Przedsięwzięcie objęte wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Komponent: Odporność i konkurencyjność gospodarki.
Inwestycja A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.